@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00081422, author = {倉本, 到 and Itaru, Kuramoto}, issue = {12}, month = {Mar}, note = {多機能テレビやPC・スマートフォン上のソフトウェアなど,インタラクティブシステムの複雑化・類型化・一般化にともない,一般の人々によるシステムの機能・性質の直感的な理解が重要になりつつある.そこで,インタラクティブシステムの直感的理解を促進するための表現法として,萌え擬人化キャラの利用を検討する.この表現法は(1)擬人化による直感的理解が可能(2)萌え要素データベースに基づき,形式的に擬人化キャラの生成が可能(3)受容性や愛着を励起することが可能,という特徴を有している.本稿では,萌え擬人化キャラの萌え要素・キャラの性格・メンタルモデル形成に影響する指標であるユーザビリティの三者間関係をアンケートにより予備的に調査した.その結果,萌え擬人化キャラの萌え要素の違いにより,そのキャラの性格および擬人化キャラが表現するインタラクティブシステムのユーザビリティを区別して表現できる可能性があることがわかった., There are quite many interactive systems such as multimedia TVs, smart phones, and so on. They are quite similar to each other, so it is important to understand their functionalities and/or properties intuitively to distinguish them. In order to support to understand the functionalities and/or properties, the author proposes an interactive system representation method based on moe-anthropomorphic characters. Moe-anthropomorphism has three advantages: (1)people can understand intuitively interactive systems represented by anthropomorphic characters, (2)moe-anthropomorphic characters can be generated systematically based on moe-property databases, and (3)moe-anthropomorphic characters can raise people acceptability to and/or affection for the characters which are the representation of interactive systems. As the result of preliminary investigation about relationship among moe-property, the characteristics of moe-anthropomorphic characters and usability, which is the imporatnt property for creating mental models of interactive systems, people can distinguish the characteristics of the moe-anthrompomorpic characters and the usablity of interactive systems which represented by the characters by moe-properties.}, title = {萌え擬人化キャラによるインタラクティブシステムの理解促進}, year = {2012} }