WEKO3
アイテム
完全プレイのためのデータベースのサイズの削減
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/80940
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/8094090c5a954-216e-4639-9d65-b823788c8195
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-02-24 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 完全プレイのためのデータベースのサイズの削減 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Reducing database size for perfect play | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学情報基盤センター | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology Center, The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
田中, 哲朗
× 田中, 哲朗
|
|||||||
著者名(英) |
Tetsuro, Tanaka
× Tetsuro, Tanaka
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 完全に解析を終わったゲームで完全プレイをおこなうためのデータベースは,完全ハッシュ関数とウェーブレット木を用いて,小さな記憶容量で実現できる.本研究では局面のノードを一段展開することで,更に記憶容量を減らす方法を提案する.これにより,「どうぶつしょうぎ」 の完全プレイのデータベースを 54.8MB の記憶容量で実現できた.これは,単純な実装と比較して 1/15 の容量となっている. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | With small memory size, a database for perfect play of a strongly solved game can be constructed by a perfect hash function and a wavelet tree of ply numbers. In this article, we propose a method to reduce the database size by expanding the node of positions by one ply. As a result, the database size for “Dobutsu shogi” perfect play is reduced to 54.8MB, which is roughly one fifteenth of that of simple implementation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11362144 | |||||||
書誌情報 |
研究報告ゲーム情報学(GI) 巻 2012-GI-27, 号 12, p. 1-6, 発行日 2012-02-24 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |