WEKO3
アイテム
集中度自動表示機能を持つ「読み聞かせ」振り返り支援システムの構築と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73182
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73182d18c6fc6-eded-4f14-8004-12b4773751ce
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-03-07 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 集中度自動表示機能を持つ「読み聞かせ」振り返り支援システムの構築と評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Review Supporting System for Storytelling by using 3D Cameras and Accelerometers | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院・工学研究科・情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学・理工学部・インテリジェント情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学・理工学部・インテリジェント情報工学科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院・工学研究科・情報工学専攻 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
常磐会短期大学・幼児教育科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
常磐会短期大学・幼児教育科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学大学院・工学研究科・情報工学専攻 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Science and Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Early Childhood Education, Tokiwakai College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Early Childhood Education, Tokiwakai College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者名 |
上坂, 和也
× 上坂, 和也
|
|||||||
著者名(英) |
Kazuya, Kosaka
× Kazuya, Kosaka
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 幼稚園・保育所における「読み聞かせ」では,保育者は一度に多数の子ども達の反応を観察し,読み方をコントロールしなければならない.経験の浅い保育者には難しい作業である.センシング技術によって,子どもの反応を自動計測し,保育者にフィードバックできれば,保育者のスキルアップを支援できる可能性がある.既に,著者らは,3Dステレオカメラと加速度センサによって,子ども一人ひとりの集中度を測定できる可能性を示している.本稿では,これを発展させ,子どもの集中度を自動測定して保育者にフィードバックするシステムを提案する.特に,集中度判定には,保育者からのヒアリング結果を学習データとして生成した決定木(樹形モデル)を利用した.判定精度は,クロス・バリデーションで80%程度である.社会実験の結果,本システムを用いれば,子ども達全体の様子を一目で把握でき,振り返りに効果的であることを確認した. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Picture book reading and storytelling are important hours in kindergartens or nursery schools. The teachers have to observe each child carefully, although they are reading a book or telling a story. This is a very hard task for the inexperienced one. To resolve the problem, this paper proposes a new review supporting system for storytelling by using 3D cameras and accelerometers. The system detects the eye directions of each child and teacher, the each child's degree of smile, a body movement of each child, and the each child's degree of concentration. The concentration is automatically calculated by a decision tree (C4.5) from the eye direction, the degree of smile, and the body movement. The accuracy is about 80% in the ten-fold cross-validation. Kindergarten or nursery-school teachers can examine these features by using the specially designed graphical-user-interface of the proposed system. A social experiment in a kindergarten shows that the graphical interface has an advantage that teachers can simultaneously observe the mental states of all children. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11253943 | |||||||
書誌情報 |
研究報告情報システムと社会環境(IS) 巻 2011-IS-115, 号 5, p. 1-8, 発行日 2011-03-07 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |