Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2024-12-15 |
タイトル |
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タイトル |
SoK:セキュリティ教育ビデオゲームにおけるゲームジャンルに関する体系的調査 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
SoK: A Systematic Survey on Game Genres for Security Education Video Games |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[特集:社会的・倫理的なオンライン活動を支援するセキュリティとトラスト] ビデオゲーム,セキュリティ教育,ゲームジャンル,体系調査 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00241628 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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大阪大学/産業技術総合研究所 |
著者所属 |
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大阪大学 |
著者所属 |
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大阪大学 |
著者所属 |
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産業技術総合研究所 |
著者所属(英) |
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en |
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Osaka University / AIST |
著者所属(英) |
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en |
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Osaka University |
著者所属(英) |
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en |
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Osaka University |
著者所属(英) |
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en |
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AIST |
著者名 |
新井, 美音
矢内, 直人
猪俣, 敦夫
花岡, 悟一郎
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著者名(英) |
Mine, Arai
Naoto, Yanai
Atsuo, Inomata
Goichiro, Hanaoka
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年のセキュリティ教育では,ユーザにとって理解しやすく,かつ,関心を得やすい方法としてビデオゲームの利用が注目されている.様々なセキュリティ教育用のビデオゲームが設計されている一方,これらのビデオゲームについてゲームジャンルの観点から体系的に取り組んだ分析調査は,著者が知る限り行われていない.本論文ではセキュリティ教育用ビデオゲームについて,関連する論文と公開利用可能なゲームを収集し,ゲームジャンルの観点からこれらの既存研究を体系的に分析調査する.まず近年のセキュリティ教育用ビデオゲームにおけるゲームジャンルを調査分析し,多く提案されているゲームジャンル,および,各ゲームジャンルにおいて娯楽としての側面と教育としての側面が優れているゲームの設計を確認した.次に,既存のセキュリティ教育用ビデオゲームと一般の娯楽用ビデオゲームにおける設計の違いを明らかにした.特に,一般的な娯楽用ビデオゲームで人気なゲームジャンルに関して,セキュリティ教育用ビデオゲームでそれらのゲームジャンルが含まれるものはわずかなことを確認した.これらをふまえた知見として,ユーザの関心を高めるためにはセキュリティ教育ゲームにおける娯楽としての側面を向上させることが重要と考え,後続の研究において検討すべきセキュリティ教育用ビデオゲームの設計も明らかにした. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, security education has focused on video games because they are easily understandable and interesting for users. Whereas various security-education video games have been designed, a systematic survey with respect to their game genres has never been conducted, to the best of our knowledge. In this paper, we conduct a systematic survey of security education video games with respect to game genres by collecting and analyzing their related papers and publicly available games. First, we analyze security education video games in recent years and then show their popular game genres and those with learning effectiveness. Second, we shed light on the difference between designs of the security education video games and those of games for general entertainment. Remarkably, although several game genres are popular for general entertainment, the number of security education video games with these genres is limited. Based on the insights mentioned above, we believe that improving the entertainment aspect of security education video games is important. We also describe a design direction for security education video games that is recommended for subsequent works. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 65,
号 12,
p. 1644-1681,
発行日 2024-12-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |