@article{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00241750, author = {新井, 美音 and 矢内, 直人 and 猪俣, 敦夫 and 花岡, 悟一郎 and Mine, Arai and Naoto, Yanai and Atsuo, Inomata and Goichiro, Hanaoka}, issue = {12}, journal = {情報処理学会論文誌}, month = {Dec}, note = {近年のセキュリティ教育では,ユーザにとって理解しやすく,かつ,関心を得やすい方法としてビデオゲームの利用が注目されている.様々なセキュリティ教育用のビデオゲームが設計されている一方,これらのビデオゲームについてゲームジャンルの観点から体系的に取り組んだ分析調査は,著者が知る限り行われていない.本論文ではセキュリティ教育用ビデオゲームについて,関連する論文と公開利用可能なゲームを収集し,ゲームジャンルの観点からこれらの既存研究を体系的に分析調査する.まず近年のセキュリティ教育用ビデオゲームにおけるゲームジャンルを調査分析し,多く提案されているゲームジャンル,および,各ゲームジャンルにおいて娯楽としての側面と教育としての側面が優れているゲームの設計を確認した.次に,既存のセキュリティ教育用ビデオゲームと一般の娯楽用ビデオゲームにおける設計の違いを明らかにした.特に,一般的な娯楽用ビデオゲームで人気なゲームジャンルに関して,セキュリティ教育用ビデオゲームでそれらのゲームジャンルが含まれるものはわずかなことを確認した.これらをふまえた知見として,ユーザの関心を高めるためにはセキュリティ教育ゲームにおける娯楽としての側面を向上させることが重要と考え,後続の研究において検討すべきセキュリティ教育用ビデオゲームの設計も明らかにした., In recent years, security education has focused on video games because they are easily understandable and interesting for users. Whereas various security-education video games have been designed, a systematic survey with respect to their game genres has never been conducted, to the best of our knowledge. In this paper, we conduct a systematic survey of security education video games with respect to game genres by collecting and analyzing their related papers and publicly available games. First, we analyze security education video games in recent years and then show their popular game genres and those with learning effectiveness. Second, we shed light on the difference between designs of the security education video games and those of games for general entertainment. Remarkably, although several game genres are popular for general entertainment, the number of security education video games with these genres is limited. Based on the insights mentioned above, we believe that improving the entertainment aspect of security education video games is important. We also describe a design direction for security education video games that is recommended for subsequent works.}, pages = {1644--1681}, title = {SoK:セキュリティ教育ビデオゲームにおけるゲームジャンルに関する体系的調査}, volume = {65}, year = {2024} }