Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2024-10-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
kogaCTFを活用した情報セキュリティ教育へのPeer Tutoringの導入による学習効果の検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A Study on Learning Effectiveness of Introducing Peer Tutoring into Information Security Education Using kogaCTF |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
CTF, Peer Learning, Peer Tutoring, 教育 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
|
資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
|
|
|
工学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
工学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
工学院大学 |
著者所属 |
|
|
|
工学院大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kogakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kogakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kogakuin University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Kogakuin University |
著者名 |
荒井, 晃平
奥村, 康成
藤原, 京平
小林, 良太郎
|
著者名(英) |
Kohei, Arai
Kosei, Okumura
Kyohei, Fujiwara
Ryotaro, Kobayashi
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
情報セキュリティ分野におけるCapture The Flag (CTF)は,専門的な技術や知識を用いて隠された情報を調査することで,獲得点数を競うハッキング競技である.初心者向けから上級者向けのものまで多くの大会が存在しているが,初心者向けといってもセキュリティ教育を主としていない大学教育で得られる知識では,問題を解く実践の技術に直結しないことが多いため,解くことができないものも多く存在している.そこで本研究室では,情報セキュリティ教育へCTFを活用し,CTF経験のない学生や浅い学生を対象とした問題を中心として構成したkogaCTFを構築し,本学の学部生を対象として実用した.また,教育的観点から,本研究室で一定の技術を習得した学生を教授役としたPeer Tutoringを採用し,技術習得の変化をアンケートの実施により確認する.本プログラムにより,教授側と生徒側の両方で知識や技術の向上を確認したが,実施前後のアンケート結果から定量的な評価ができなかったため,実施前後における能力の変化に対する評価については今後の課題点である. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Capture The Flag (CTF)in the field of information security is a hacking competition where par- ticipants compete for points by investigating hidden information using specialized techniques and knowledge. While there are many competitions ranging from beginner to advanced levels, even beginner-level challenges often cannot be solved with the knowledge obtained through university education alone, as practical skills are required. Therefore, our laboratory has utilized CTF in information security education and implemented kogaCTF, which is structured with problems primarily targeting students with little to no CTF experience, for our undergraduate students. From an educational perspective, we also adopted Peer Tutoring, with stu- dents who had acquired a certain level of skill in our laboratory acting as tutors, and monitored the change in skill acquisition through surveys. Although this program confirmed improvements in knowledge and skills for both tutors and students, quantitative evaluation of the changes in abilities before and after implementation remains a future challenge due to the lack of quantitative data from the surveys. |
書誌情報 |
コンピュータセキュリティシンポジウム2024論文集
p. 1655-1659,
発行日 2024-10-15
|
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |