ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. コンピュータセキュリティシンポジウム
  4. 2024

kogaCTFを活用した情報セキュリティ教育へのPeer Tutoringの導入による学習効果の検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240966
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240966
6f246365-dd6e-4757-a1fc-cf0f959ee06b
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CSS2024220.pdf IPSJ-CSS2024220.pdf (313.8 kB)
 2026年10月15日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CSEC:会員:¥0, SPT:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Symposium(1)
公開日 2024-10-15
タイトル
言語 ja
タイトル kogaCTFを活用した情報セキュリティ教育へのPeer Tutoringの導入による学習効果の検討
タイトル
言語 en
タイトル A Study on Learning Effectiveness of Introducing Peer Tutoring into Information Security Education Using kogaCTF
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 CTF, Peer Learning, Peer Tutoring, 教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
工学院大学
著者所属
工学院大学
著者所属
工学院大学
著者所属
工学院大学
著者所属(英)
en
Kogakuin University
著者所属(英)
en
Kogakuin University
著者所属(英)
en
Kogakuin University
著者所属(英)
en
Kogakuin University
著者名 荒井, 晃平

× 荒井, 晃平

荒井, 晃平

Search repository
奥村, 康成

× 奥村, 康成

奥村, 康成

Search repository
藤原, 京平

× 藤原, 京平

藤原, 京平

Search repository
小林, 良太郎

× 小林, 良太郎

小林, 良太郎

Search repository
著者名(英) Kohei, Arai

× Kohei, Arai

en Kohei, Arai

Search repository
Kosei, Okumura

× Kosei, Okumura

en Kosei, Okumura

Search repository
Kyohei, Fujiwara

× Kyohei, Fujiwara

en Kyohei, Fujiwara

Search repository
Ryotaro, Kobayashi

× Ryotaro, Kobayashi

en Ryotaro, Kobayashi

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 情報セキュリティ分野におけるCapture The Flag (CTF)は,専門的な技術や知識を用いて隠された情報を調査することで,獲得点数を競うハッキング競技である.初心者向けから上級者向けのものまで多くの大会が存在しているが,初心者向けといってもセキュリティ教育を主としていない大学教育で得られる知識では,問題を解く実践の技術に直結しないことが多いため,解くことができないものも多く存在している.そこで本研究室では,情報セキュリティ教育へCTFを活用し,CTF経験のない学生や浅い学生を対象とした問題を中心として構成したkogaCTFを構築し,本学の学部生を対象として実用した.また,教育的観点から,本研究室で一定の技術を習得した学生を教授役としたPeer Tutoringを採用し,技術習得の変化をアンケートの実施により確認する.本プログラムにより,教授側と生徒側の両方で知識や技術の向上を確認したが,実施前後のアンケート結果から定量的な評価ができなかったため,実施前後における能力の変化に対する評価については今後の課題点である.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Capture The Flag (CTF)in the field of information security is a hacking competition where par- ticipants compete for points by investigating hidden information using specialized techniques and knowledge. While there are many competitions ranging from beginner to advanced levels, even beginner-level challenges often cannot be solved with the knowledge obtained through university education alone, as practical skills are required. Therefore, our laboratory has utilized CTF in information security education and implemented kogaCTF, which is structured with problems primarily targeting students with little to no CTF experience, for our undergraduate students. From an educational perspective, we also adopted Peer Tutoring, with stu- dents who had acquired a certain level of skill in our laboratory acting as tutors, and monitored the change in skill acquisition through surveys. Although this program confirmed improvements in knowledge and skills for both tutors and students, quantitative evaluation of the changes in abilities before and after implementation remains a future challenge due to the lack of quantitative data from the surveys.
書誌情報 コンピュータセキュリティシンポジウム2024論文集

p. 1655-1659, 発行日 2024-10-15
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 07:47:28.256567
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3