Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2022-03-02 |
タイトル |
|
|
タイトル |
CBTの解答ログを用いた解答戦略改善向けフィードバックの開発と効果検証 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Development and Verification of Feedback System for Improving Test-taking Strategies with Use of CBT Log |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
上智大学大学院理工学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
上智大学理工学部 |
著者所属 |
|
|
|
上智大学理工学部 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Science and Technology, Sophia University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Science and Technology, Sophia University |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Faculty of Science and Technology, Sophia University |
著者名 |
濱野, 彰人
堀越, 泉
田村, 恭久
|
著者名(英) |
Akito, Hamano
Izumi, Horikoshi
Yasuhisa, Tamura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では,Computer Based Testing(CBT)の解答ログを用いて解答戦略の改善を促すことを目的とし,時間配分や解答順序等を可視化するフィードバックを開発し,その効果検証を行った.近年,PC等を用いて問題に解答するCBTが普及している.CBTは答案用紙による回答では得られない設問毎の解答時間や解答順序等の解答ログが取得でき,それらを用いて解答者の解答戦略を可視化,分析した研究が存在する.しかし先行研究においては,その可視化結果を学習者に提示したものは少ない.そこで本稿では,解答者の問題の解き方をログから可視化し,解答者自身に提示するフィードバックを検討した.その実現のため,まず,時間配分や解答順序を提示するダッシュボードを開発した.続いて,開発したダッシュボードの効果を,気付き,行動,成果等の観点から検証した.その結果,フィードバックにより良くない時間配分に気付いた解答者や,設問のスキップ戦略を取るようになった解答者等が見られた. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this paper, we developed feedback that visualizes time allocation and answer order, and verified its effect, with the aim of promoting improvement of test-taking strategies using the answer log of Computer Based Testing (CBT). In recent years, CBT in which students answer questions using a PC or the like has become widespread. CBT can obtain answer logs such as answer time and answer order for each question, which cannot be obtained by answering with the answer sheet, and there are studies that visualize and analyze test-taking strategies of the student using them. However, few previous studies have presented the visualization results to learners. Therefore, in this paper, we visualized how to solve the student's problem from the log and examined the feedback presented to the student himself. To achieve this, we first developed a dashboard that presents time allocation and answer order. Next, the effects of the developed dashboard were verified from the viewpoints of awareness, behavior, results, and so on. As a result, there were some students who noticed a bad time allocation due to feedback, and some students who started to take a question skipping strategy. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12496725 |
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE)
巻 2022-CLE-36,
号 10,
p. 1-8,
発行日 2022-03-02
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8620 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |