ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. 教育学習支援情報システム(CLE)
  3. 2022
  4. 2022-CLE-36

CBTの解答ログを用いた解答戦略改善向けフィードバックの開発と効果検証

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216884
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216884
02fd1621-5350-42c6-8aae-c6e11a513c8e
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CLE22036010.pdf IPSJ-CLE22036010.pdf (4.2 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2022-03-02
タイトル
タイトル CBTの解答ログを用いた解答戦略改善向けフィードバックの開発と効果検証
タイトル
言語 en
タイトル Development and Verification of Feedback System for Improving Test-taking Strategies with Use of CBT Log
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
上智大学大学院理工学研究科
著者所属
上智大学理工学部
著者所属
上智大学理工学部
著者所属(英)
en
Graduate School of Science and Technology, Sophia University
著者所属(英)
en
Faculty of Science and Technology, Sophia University
著者所属(英)
en
Faculty of Science and Technology, Sophia University
著者名 濱野, 彰人

× 濱野, 彰人

濱野, 彰人

Search repository
堀越, 泉

× 堀越, 泉

堀越, 泉

Search repository
田村, 恭久

× 田村, 恭久

田村, 恭久

Search repository
著者名(英) Akito, Hamano

× Akito, Hamano

en Akito, Hamano

Search repository
Izumi, Horikoshi

× Izumi, Horikoshi

en Izumi, Horikoshi

Search repository
Yasuhisa, Tamura

× Yasuhisa, Tamura

en Yasuhisa, Tamura

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では,Computer Based Testing(CBT)の解答ログを用いて解答戦略の改善を促すことを目的とし,時間配分や解答順序等を可視化するフィードバックを開発し,その効果検証を行った.近年,PC等を用いて問題に解答するCBTが普及している.CBTは答案用紙による回答では得られない設問毎の解答時間や解答順序等の解答ログが取得でき,それらを用いて解答者の解答戦略を可視化,分析した研究が存在する.しかし先行研究においては,その可視化結果を学習者に提示したものは少ない.そこで本稿では,解答者の問題の解き方をログから可視化し,解答者自身に提示するフィードバックを検討した.その実現のため,まず,時間配分や解答順序を提示するダッシュボードを開発した.続いて,開発したダッシュボードの効果を,気付き,行動,成果等の観点から検証した.その結果,フィードバックにより良くない時間配分に気付いた解答者や,設問のスキップ戦略を取るようになった解答者等が見られた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this paper, we developed feedback that visualizes time allocation and answer order, and verified its effect, with the aim of promoting improvement of test-taking strategies using the answer log of Computer Based Testing (CBT). In recent years, CBT in which students answer questions using a PC or the like has become widespread. CBT can obtain answer logs such as answer time and answer order for each question, which cannot be obtained by answering with the answer sheet, and there are studies that visualize and analyze test-taking strategies of the student using them. However, few previous studies have presented the visualization results to learners. Therefore, in this paper, we visualized how to solve the student's problem from the log and examined the feedback presented to the student himself. To achieve this, we first developed a dashboard that presents time allocation and answer order. Next, the effects of the developed dashboard were verified from the viewpoints of awareness, behavior, results, and so on. As a result, there were some students who noticed a bad time allocation due to feedback, and some students who started to take a question skipping strategy.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496725
書誌情報 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)

巻 2022-CLE-36, 号 10, p. 1-8, 発行日 2022-03-02
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8620
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 15:41:59.258666
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3