WEKO3
アイテム
教科「情報Ⅰ」において育成される情報活用能力の分析と考察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/216208
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/21620868b4eb9e-e5f4-458f-b44f-988c5fd1256a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-01-29 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 教科「情報Ⅰ」において育成される情報活用能力の分析と考察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The Analysis and Discussion of the Information Abilities Developed in the Subject 'Informatics I' | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 学生発表セッション(1) | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Media and Governance, Keio University | ||||||||
著者名 |
小野, 真太郎
× 小野, 真太郎
|
|||||||
著者名(英) |
Shintaro, Ono
× Shintaro, Ono
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 新学習指導要領においては,情報活用能力が学習の基盤となる資質・能力として初めて位置づけられた.また発達段階に応じて情報活用能力を組織的かつ体系的に育んでいくことが重要であるとされ,各教科等の特質を生かし,教科等横断的な視点から教育課程の編成を図ることとされた.このような情報活用能力の育成が重要視されている中で,教科「情報 I 」が初めての必履修科目として設置されることとなり,また大学入学共通テストにおいても様々な検討がなされている.情報教育は情報活用能力を育成することを定義としているが,教科「情報Ⅰ」と情報活用能力との関係性について明確には示されていない.そこで本報告は教科「情報Ⅰ」においてどの情報活用能力がどれほど育成できるのかを検討することを目的とすると共に,育成が不十分であろうと想定される情報活用能力について展開可能性を示すこととした. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In the New Curriculum Guidelines, The Information Abilities has been positioned for the first time as a fundamental quality and ability for learning. In addition, it is the Information Abilities in a systematic and organized manner according to the developmental stage of the child, and the curriculum should be organized from a cross-curricular perspective, taking advantage of the characteristics of each subject. In this context, the subject ' Informatics I' has been established as a compulsory subject for the first time, and various studies are being made for the Common Entrance Examination for University Entrance. Information Education is defined to develop the Information Abilities, but the relationship between the subject 'Informatics I' and the Information Abilities is not clearly shown. The purpose of this report is to examine which the Information Abilities may be fostered in the subject ' Informatics I' and to show the possibility of developing the Information Abilities which are assumed to be insufficiently fostered. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2022-CE-163, 号 2, p. 1-7, 発行日 2022-01-29 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8930 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |