@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00216208, author = {小野, 真太郎 and Shintaro, Ono}, issue = {2}, month = {Jan}, note = {新学習指導要領においては,情報活用能力が学習の基盤となる資質・能力として初めて位置づけられた.また発達段階に応じて情報活用能力を組織的かつ体系的に育んでいくことが重要であるとされ,各教科等の特質を生かし,教科等横断的な視点から教育課程の編成を図ることとされた.このような情報活用能力の育成が重要視されている中で,教科「情報 I 」が初めての必履修科目として設置されることとなり,また大学入学共通テストにおいても様々な検討がなされている.情報教育は情報活用能力を育成することを定義としているが,教科「情報Ⅰ」と情報活用能力との関係性について明確には示されていない.そこで本報告は教科「情報Ⅰ」においてどの情報活用能力がどれほど育成できるのかを検討することを目的とすると共に,育成が不十分であろうと想定される情報活用能力について展開可能性を示すこととした., In the New Curriculum Guidelines, The Information Abilities has been positioned for the first time as a fundamental quality and ability for learning. In addition, it is the Information Abilities in a systematic and organized manner according to the developmental stage of the child, and the curriculum should be organized from a cross-curricular perspective, taking advantage of the characteristics of each subject. In this context, the subject ' Informatics I' has been established as a compulsory subject for the first time, and various studies are being made for the Common Entrance Examination for University Entrance. Information Education is defined to develop the Information Abilities, but the relationship between the subject 'Informatics I' and the Information Abilities is not clearly shown. The purpose of this report is to examine which the Information Abilities may be fostered in the subject ' Informatics I' and to show the possibility of developing the Information Abilities which are assumed to be insufficiently fostered.}, title = {教科「情報Ⅰ」において育成される情報活用能力の分析と考察}, year = {2022} }