Item type |
Symposium(1) |
公開日 |
2021-08-21 |
タイトル |
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タイトル |
XTetraの開発と授業実践による評価 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Development of Browser-Based Programming Execution Environment XTetra and Its Evaluation with Educational Practice |
言語 |
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言語 |
jpn |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 |
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資源タイプ |
conference paper |
著者所属 |
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東海大学大学院理学研究科数理科学専攻 |
著者所属 |
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東海大学 |
著者所属 |
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智辯学園中学校・高等学校 |
著者所属(英) |
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en |
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Tokai University Graduate School of Science Course of Mathematical Sciences |
著者所属(英) |
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en |
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Tokai University |
著者所属(英) |
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en |
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Chiben Gakuen Junior and Senior High School |
著者名 |
大門, 巧
大西, 建輔
青山, 浩
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著者名(英) |
Takumi, Daimon Kensuke Onishi Hiroshi Aoyama
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
我々は,DNCL のブラウザ上での実行環境として Tetra を開発したが,高等学校での授業で使用するためには,機能の充実を図ることが必要であった.そこで,Tetra を改良した DNCL のブラウザ上での実行環境である XTetra を開発した.XTetra には,従来の Tetra の機能に加え,コンソールからの標準入力,描画関数,エディタのシンタックスハイライト機能が実装されている.高等学校において,Scratch の使用経験のあるクラスと,使用経験のほとんどないクラスで XTetra を用いた授業を実施し,アンケートを用いて処理系の評価をおこなった.その結果,Scratch の使用経験のあるクラスの理解度が使用経験のないクラスと比較して高くなった.また,XTetra はビジュアルプログラミング言語の要素とテキストベースのプログラミング言語の要素の両方を備えているため,ビジュアルプログラミング言語でのプログラミング経験のある生徒の理解を高める効果が期待できるという仮説が立った. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
We developed Tetra as a browser-based execution environment for DNCL, but it needed to be enhanced to be used in a high school class. In addition to the functions of Tetra, XTetra has standard input from the console, drawing functions, and syntax highlighting for the editor. In a high school, we conducted classes using XTetra in a class with experience using Scratch and in a class with little experience using Scratch, and evaluated the execution environment using a questionnaire. As a result, the understanding level of the class with Scratch experience was higher than that of the class with no experience. We also hypothesized that because XTetra has elements of both a visual programming language and a text-based programming language, it can be expected to enhance the understanding of students who have experience programming in a visual programming language. |
書誌情報 |
情報教育シンポジウム論文集
巻 2021,
p. 216-223,
発行日 2021-08-21
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出版者 |
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言語 |
ja |
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出版者 |
情報処理学会 |