WEKO3
アイテム
外国語(英語)講義映像に対する字幕提示の理解度効果
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/94554
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/94554e2825416-7740-4db0-865c-463ad43a93d2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-07-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 外国語(英語)講義映像に対する字幕提示の理解度効果 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Effect of Captioning Lecture Videos For Learning in Foreign Language | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | eng | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | マルチモーダル | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
豊橋技術科学大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
豊橋技術科学大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Toyohashi University of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Toyohashi University of Technology | ||||||||
著者名 |
フェルディアンシャー, ヴェリ
中川, 聖一
× フェルディアンシャー, ヴェリ 中川, 聖一
|
|||||||
著者名(英) |
Veri, Ferdiansyah
Seiichi, Nakagawa
× Veri, Ferdiansyah Seiichi, Nakagawa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿では、英語による講義の、英語を母国語としない学習者のための字幕提示法の比較結果について述べる。比較した字幕は、(1) 英語の全文、(2) 重要文だけ、(3) 重要句だけ、(4) 重要語だけ、(5) 字幕なし、の 5 種類である。各字幕は、与えられている講義のスクリプ卜から、手作業で講義映像に貼り付けた。日本滞在の留学生と日本人学生を被験者として比較した結果、全文字幕と重要文の字幕が、同程度に、講義の理解に役立つことが分かった。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper describes a study on the effect of using captions in lecture videos taught in English, to assist non-native English speaker in learning. Lecture videos used in this paper was taken from MIT OpenCourseWare. We divided captions into 5 different types: (1) full text captions, (2) important sentence captions, (3) important phrase captions, (4)important keyword captions, and (5) no captions. Each caption was created manually and embedded in the videos. Participants for the experiment were chosen randomly from non-English native speaking country and each participant must follow a set of tests. Experiment results showed that captions (1) or (2) helped participant the most in understanding the content of lectures. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10442647 | |||||||
書誌情報 |
研究報告音声言語情報処理(SLP) 巻 2013-SLP-97, 号 13, p. 1-7, 発行日 2013-07-18 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |