WEKO3
アイテム
保育者の保育傾向を抽出できる発達記録システムの提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9279
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/9279c5d92d15-1841-431c-bf05-c5ac0ecdc6aa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 保育者の保育傾向を抽出できる発達記録システムの提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Development Record System Extracting Tendency of Childcare Activity of Nursery School Teachers | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:組織における情報システム開発 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他タイトル | ||||||||
その他のタイトル | 社会活動支援 | |||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
常磐会短期大学幼児教育科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
常磐会短期大学幼児教育科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学工学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
同志社大学工学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The Graduated School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Early Childhood Education, Tokiawaki College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Early Childhood Education, Tokiawaki College | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The Graduated School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The Graduated School of Engineering, Doshisha University | ||||||||
著者名 |
仁木, 賢治
× 仁木, 賢治
|
|||||||
著者名(英) |
Kenji, Niki
× Kenji, Niki
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 保育所では,子どもの発達状況を記録する「発達記録」の作成・保存が,厚生労働省の指導によって義務付けられている.発達記録については,作成・保存するための発達記録システムが数社から市販されている.しかし,既存の発達記録システムでは,子ども1人ひとりの発達傾向を表示するグラフ機能は持っているが,クラス全体の保育傾向を示す機能は持っていない.そこで,本論文では,保育者の保育傾向をグラフによって読み取ることのできる,発達記録システムを提案する.具体的には,ヴィゴツキーの発達の最近接領域理論を観察項目スコアの付与方法に適用する.これによって,発達記録を作成する際の項目間のスコア付与基準のバラツキを排除する.次に,発達記録データを主成分分析し,その第1主成分を保育者にフィードバックする.プロトタイプシステムを用いて評価データを取得し,その第1主成分を保育者に提示するとともに,グラウンデッド・セオリ・アプローチで分析した.その結果,第1主成分には保育者の視点が反映されることを確認できた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Japanese nursery schools should record and keep the "development records" describing development status of each child. It is rare that the recorded data are used for the improvement of childcare activities. This paper pays attention to the fact that a single nursery teacher records development status of the all children in her/his class. Our assumption is that the tendency of childcare activity of each teacher will appear in his/her recorded data as a "bias."The first component of the principal component analysis were presented to the nursery teacher. The interview analysis by Grounded Theory Approach shows that the first component corresponds to the tendency of childcare activity. However, the nursery teacher has less conscious of the use of development records to improve the quality of childcare planning. Our proposed method proves the necessity of the change of this situation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 50, 号 2, p. 601-614, 発行日 2009-02-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |