WEKO3
-
RootNode
アイテム
コールセンタにおける職場の活発度が生産性に与える影響の定量評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/91598
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/91598aee945fb-7fd7-4f1f-9a22-7770823701cd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-04-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | コールセンタにおける職場の活発度が生産性に与える影響の定量評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Quantitative Evaluation of Effects of Workplace Liveliness on Performance in Call Centers | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | [特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] 活発度,コールセンタ,対面コミュニケーション,ウェアラブルセンサ,チームの生産性 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社日立製作所中央研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社日立製作所中央研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社日立製作所中央研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社もしもしホットライン | ||||||||
著者所属 | ||||||||
株式会社もしもしホットライン | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hitachi, Ltd., Central Research Laboratory | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hitachi, Ltd., Central Research Laboratory | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Hitachi, Ltd., Central Research Laboratory | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
MOSHI MOSHI HOTLINE, INC. | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
MOSHI MOSHI HOTLINE, INC. | ||||||||
著者名 |
渡邊, 純一郎
藤田, 真理奈
矢野, 和男
金坂, 秀雄
長谷川, 智之
× 渡邊, 純一郎 藤田, 真理奈 矢野, 和男 金坂, 秀雄 長谷川, 智之
|
|||||||
著者名(英) |
Jun-ichiro, Watanabe
Marina, Fujita
Kazuo, Yano
Hideo, Kanesaka
Tomoyuki, Hasegawa
× Jun-ichiro, Watanabe Marina, Fujita Kazuo, Yano Hideo, Kanesaka Tomoyuki, Hasegawa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 組織の生産性をいかにして向上させるかということは,リーダやマネージャにとって大きな関心事である.しかしながら,生産性向上に向けたこれまでの施策は,マネージャの経験や勘など定性的な評価に基づくものが主であった.我々は,ウェアラブルセンサを用いて物理的な人間行動を長期的に計測し,身体的な動きの度合いである活発度や対面コミュニケーションと生産性との関係を定量的に評価した.アウトバウンド型コールセンタにおいて受注率に影響を与える要因を調べた結果,休憩中の職場の活発度と受注率が相関することが分かった.両者の因果関係を明らかにするために少人数のチームごとに休憩時間を合わせる施策を行った結果,休憩中の対面コミュニケーションに起因するチームの活発度が生産性に影響することが分かった.本研究の結果は,センサにより職場の活発度を定量的に計測しマネジメントすることにより,生産性を向上させられる可能性を示唆する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Improving team performance has been a great concern of leaders and managers. They try to understand the factors affecting performance and reorganize their team on the basis of their experience and intuition. Recent progress in wearable sensor technologies has opened up new ways of measuring our physical behaviors. Particularly attractive is the ability of such sensors to capture data quantifying body movement and face-to-face communication. In this study, we explored possible factors affecting performance in call centers by using a wearable sensor, a “sociometric badge.” We found that the activity level, i.e., liveliness, while working does not correlate with team performance whereas that while resting does. We also found that improving face-to-face communication leads to increased activity levels and to better team performance. Our results demonstrate that team performance can be improved by managing workplace activity levels. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 54, 号 4, p. 1470-1479, 発行日 2013-04-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |