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  1. 研究報告
  2. ゲーム情報学(GI)
  3. 2012
  4. 2012-GI-027

Cross-Entropy Methodを用いたコンピュータ将棋における探索パラメータの学習

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/80931
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/80931
432788eb-4428-48eb-91a5-6c6739227ef3
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GI12027003.pdf IPSJ-GI12027003.pdf (947.0 kB)
Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2012-02-24
タイトル
タイトル Cross-Entropy Methodを用いたコンピュータ将棋における探索パラメータの学習
タイトル
言語 en
タイトル Learning of Search Parameters using Cross-Entropy Method in Computer Shogi
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
東京農工大学大学院工学府
著者所属
東京農工大学工学研究院
著者所属
東京農工大学工学研究院
著者名 松原, 徹 古宮, 嘉那子 小谷, 善行

× 松原, 徹 古宮, 嘉那子 小谷, 善行

松原, 徹
古宮, 嘉那子
小谷, 善行

Search repository
著者名(英) Toru, Matsubara Kanako, Komiya Yoshiyuki, Kotani

× Toru, Matsubara Kanako, Komiya Yoshiyuki, Kotani

en Toru, Matsubara
Kanako, Komiya
Yoshiyuki, Kotani

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 将棋やチェスなどの思考ゲームが強いプログラムを作るためには,評価関数の精度と効率的な局面探索が必要であるとされている.複雑な評価関数のパラメータが機械学習に成功していることに比べ,静止探索の深さや Futility Pruning のマージンなどのパラメータは手動で決められていることが多く,最適な値であるとは言えない.そこで本研究ではこれらのパラメータを Cross-Entropy Method を用いて学習する手法を提案した.実験の結果,静止探索の深さや Aspiration 探索のウインドウ幅などのパラメータが良いと思われる値に収束した.また,学習したパラメータは人手による調整のパラメータに対して大きく勝ち越した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 It is considered that the accuracy of a evaluation function and efficient game-tree search are necessary to make a strong program of shogi and chess. Compared with the parameters of a complicated evaluation function, which have succeeded in machine learning, the searching parameters, such as the depth of quiescence search and a margin of Futility Pruning, are decided manually in many cases, and are not the optimal values. In this paper, we propose to apply the Cross-Entropy Method for learning these parameters. From the result of the experiment, some parameters converged as the value that seems to be good.Moreover, the learned parameters-based greatly won to the manual parameters-based.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11362144
書誌情報 研究報告ゲーム情報学(GI)

巻 2012-GI-27, 号 3, p. 1-8, 発行日 2012-02-24
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-21 19:34:25.546194
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