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  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 数理モデル化と応用(TOM)
  3. Vol.4
  4. No.4

渋滞緩和エージェントモデルによる渋滞緩和の提案と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/79184
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/79184
6d9d3190-b481-438a-907c-b2d029070907
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TOM0404002.pdf IPSJ-TOM0404002.pdf (566.8 kB)
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2011-11-30
タイトル
タイトル 渋滞緩和エージェントモデルによる渋滞緩和の提案と評価
タイトル
言語 en
タイトル A Method for Ease of Traffic Congestion Using Traffic Congestion Reducer
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 オリジナル論文
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
早稲田大学
著者所属
早稲田大学
著者所属(英)
en
Waseda University
著者所属(英)
en
Waseda University
著者名 萬屋, 賢人 菅原, 俊治

× 萬屋, 賢人 菅原, 俊治

萬屋, 賢人
菅原, 俊治

Search repository
著者名(英) Kento, Yorozuya Toshiharu, Sugawara

× Kento, Yorozuya Toshiharu, Sugawara

en Kento, Yorozuya
Toshiharu, Sugawara

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文では,視野範囲内の先行車が低速の際に車間距離をとる渋滞緩和車を導入し,エージェントシミュレーションにより,渋滞緩和への効果とその解析結果について述べる.高速道路の交通流は渋滞に至る過程で,渋滞が起こりうる交通密度に至っても,交通流の流量が増加し続けるメタ安定相を経る.メタ安定相は,流量が最大となる状態であり,渋滞の初期状態からメタ安定相へ戻すことができれば,渋滞の緩和や渋滞の発生を遅らせることができると考えられる.そこで渋滞緩和車を渋滞緩和エージェントとしてモデル化し,交通流のモデルである拡張 Nagel-Schreckenberg モデルに加えシミュレーションにより実験したところ,実際に渋滞状態からメタ安定相に移行できることを確認した.さらに詳細な解析の結果,渋滞緩和車を連続して配置することがメタ安定相への移行に重要であることが分かった.また渋滞緩和車を導入しない場合の平均速度と渋滞緩和車を導入したときの通常車両および渋滞緩和車の平均速度を比較したところ,渋滞緩和車となり速度を落としても,平均速度は向上することが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this paper, we introduce traffic congestion reducer (TCR) that is modeled by the car agent taking sufficient distance from the front car, in order to ease traffic congestion in highways. Even if the traffic density in a highway reaches the state in which congestion can happen, we sometimes observe the phenomenon that the traffic flow still keep growing. This state is called the metastable phase. The metastable phase corresponds to the state that the highway's flow is maximum. If we can shift an early congested phase to a metastable phase, we could ease traffic congestion and/or delay the incidence of traffic congestion. By adding a number of TCRs to the extended Nagel-Schreckenberg model that can reproduce the metastable phase, we experimentally shows, by using our multi-agent simulation environment, that the appropriate placement of TCRs can shift a congested phase to a metastable phase. We also modify the abilities of TCRs, such as the scope (the size of visible front) and cautiousness (reducing the speeds earlier). The results indicate that placing more than two TCRs straight before the congesting location significantly improves the probabilities of shifting congested phase to a metastable phase. We also find that the average speed in the state with TCRs is higher than that in the state without TCRs.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11464803
書誌情報 情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM)

巻 4, 号 4, p. 1-9, 発行日 2011-11-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7780
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-21 20:21:15.018608
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