WEKO3
アイテム
おどりたい:拍記述により音楽との同期を表現する文字アニメーション記述言語
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73697
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/73697af4e68cf-de5c-4500-8074-2bebf72da9e5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-03-19 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | おどりたい:拍記述により音楽との同期を表現する文字アニメーション記述言語 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Beat based kinetic typography markup language to synchronize animated text with music easily | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ●音楽・放送 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
京都工芸繊維大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都工芸繊維大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都工芸繊維大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都工芸繊維大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
京都産業大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyoto Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyoto Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyoto Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyoto Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kyoto Sangyo University | ||||||||
著者名 |
古屋, 啓介
山本, 景子
倉本, 到
辻野, 嘉宏
水口, 充
× 古屋, 啓介 山本, 景子 倉本, 到 辻野, 嘉宏 水口, 充
|
|||||||
著者名(英) |
Keisuke, Furuya
Keiko, Yamamoto
Itaru, Kuramoto
Yoshihiro, Tsujino
Mitsuru, Minakuchi
× Keisuke, Furuya Keiko, Yamamoto Itaru, Kuramoto Yoshihiro, Tsujino Mitsuru, Minakuchi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 現在,テレビ CM などで文字アニメーション表現が頻繁に利用されている.このような文字アニメーション表現を用いる映像の編集には,多くの時間を要するという問題がある.その原因の 1 つとして,映像に用いられる音楽と文字アニメーションのタイミングを合わせるのに手間がかかることが挙げられる.本研究ではその点に着目し,音楽が持つ拍という時間の単位を用いて音楽との同期を表現する文字アニメーション記述言語 「おどりたい」 を設計,評価した.その結果,全ての文字アニメーションが同じ拍数で動く映像を作る場合,「おどりたい」 を用いると既存の言語よりも早く,音楽とタイミングの合った映像を作成できることが分かった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Kinetic typography is a text visualization method that changes shape or location of text dynamically, and has been used to add emotive content to film. However, editing these contents require enormous time to synchronize animated text with the music. We focus on beat which is one of the important component of music, and propose a beat based kinetic typography markup language, named ”Odoritai”, which allows to edit animated texts with music quickly. As a result of experimental evaluation, the proposed language can support editing of animated texts more quickly than the traditional languages especially when the beat patterns of the animation are the same throughout the contents. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12049625 | |||||||
書誌情報 |
研究報告 エンタテインメントコンピューティング(EC) 巻 2011-EC-19, 号 4, p. 1-6, 発行日 2011-03-19 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |