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  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2010

コンピュータ将棋における Magic Bitboard の提案と実装

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71312
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/71312
ad9d3180-8a3b-400a-9067-b6b264dcd1be
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2010007.pdf IPSJ-GPWS2010007 (1.8 MB)
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2010-11-12
タイトル
タイトル コンピュータ将棋における Magic Bitboard の提案と実装
タイトル
言語 en
タイトル Proposal and Implementation of Magic Bitboards in Shogi
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
東京大学大学院総合文化研究科
著者所属
東京大学大学院総合文化研究科
著者所属
東京大学大学院総合文化研究科
著者所属
東京大学情報基盤センター
著者所属(英)
en
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Department of General Systems Studies, Graduate School of Arts and Sciences, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Information Technology Center, The University of Tokyo
著者名 山本, 一成 竹内, 聖悟 金子, 知適 田中, 哲朗

× 山本, 一成 竹内, 聖悟 金子, 知適 田中, 哲朗

山本, 一成
竹内, 聖悟
金子, 知適
田中, 哲朗

Search repository
著者名(英) Issei, Yamamoto Shogo, Takeuchi Tomoyuki, Kaneko Tetsuro, Tanaka

× Issei, Yamamoto Shogo, Takeuchi Tomoyuki, Kaneko Tetsuro, Tanaka

en Issei, Yamamoto
Shogo, Takeuchi
Tomoyuki, Kaneko
Tetsuro, Tanaka

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では,将棋においてMagicBitboardを適用する手法を提案する.Bitboardはチェスなどの二人ゲームのゲーム木探索で盤面を表現するのに適した手法であり,チェスや将棋の強いプログラムで広く使われている.MagicBitboardは従来のBitboardの手法に比べ,よりシンプルなデータ構造を管理するだけで利きを算出することが可能となる近年開発された手法である.MagicBitboardはチェスの盤面が一つの64ビット整数で表現できることに依存した手法であり,盤面のマス目の数が81マスの将棋で,MagicBitboardを使う方法は知られていなかった.しかし我々は初めて,複数の整数で表現された盤面においてMagicBitboardを使って利きを算出する手法を発明し,Bonanzaを使った実験で我々の手法の効果を示した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this paper, we present a technique to apply magic bitboards into Shogi. A bitboard is a bitset representation of a position suitable for efficient game-tree searches in two-player games such as chess. They have widely been used in popular strong programs in chess and Shogi. Magic bitboards are recent improvements that can efficiently calculate attacks with simpler data than those needed to be maintained in previous bitboard techniques. While magic bitboards in chess depend on the fact that a chess board can be represented in one 64-bit integer, a board of Shogi has 81 squares. Thus, we first developed a technique to calculate attacks of a board represented in multiple integers. Then, we show the effectiveness of our techniques by experiments using the state-of-the-art Shogi program, Bonanza.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12496601
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2010論文集

巻 2010, 号 12, p. 42-48, 発行日 2010-11-12
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-21 23:07:23.030373
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