WEKO3
アイテム
指導者知識に基づく合唱学習支援システムの構築とその評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67961
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/679617f6139b4-2fd8-45cf-a224-d8021314461d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 指導者知識に基づく合唱学習支援システムの構築とその評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Development and Evaluation of the Chorus Learning Support System Based on the Tutoring Knowledge of Chorus Leader | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:インタラクションの基盤技術、デザインおよび応用 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
信州大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
信州大学大学院 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
信州大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
長野県工科短期大学校 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
信州大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
山口大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
信州大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Shinshu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Science and Technology, Shinshu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Shinshu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Nagano Prefectural Institute of Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Shinshu University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Yamaguchi University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Shinshu University | ||||||||
著者名 |
香山, 瑞恵
中西, 将
岡部, 真実
浅沼, 和志
伊東, 一典
為末, 隆弘
橋本, 昌巳
× 香山, 瑞恵 中西, 将 岡部, 真実 浅沼, 和志 伊東, 一典 為末, 隆弘 橋本, 昌巳
|
|||||||
著者名(英) |
Mizue, Kayama
Masaru, Nakanishi
Mami, Okabe
Kazushi, Asanuma
Kazunori, Itoh
Takahiro, Tamesue
Masami, Hashimoto
× Mizue, Kayama Masaru, Nakanishi Mami, Okabe Kazushi, Asanuma Kazunori, Itoh Takahiro, Tamesue Masami, Hashimoto
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本研究の目的は,指導者知識に基づく合唱学習支援環境を探究することである.本稿では,音高と音量を評価するための指導者知識と指導語,合唱学習支援システムの構成と機能,さらに,システムの妥当性および有効性評価の結果について報告する.合唱での歌声の評価や指導は,楽譜に加えて,指導者の音楽観や演奏解釈に基づいて複合的に行われる.そこで,我々は,指導者による歌声の評価と指導のための知識として,音高のずれの適正範囲と,音量のオーバシュートの有無,さらに歌声指導の際の指導語を具体化した.さらに,これらの知識を具備した合唱支援システムを構築した.このシステムでは,指導対象と判断された学習者の歌声に対して,合唱指導特有の指導語を用いて歌声改善のための指示を与える.本システムを利用した合唱練習により,指導語による指示が特に音高のずれの改善に効果的であることが確認された. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | The purpose of this study is to explore the chorus learning support environment based on the tutoring knowledge of chorus leader. In this paper, a chorus learning support system is proposed. At first, the tutoring knowledge of a chorus leader is described. Then, the architecture and functions of the proposed system is shown. Finally, we discuss the evaluation results of the adequacy of the extracted knowledge and the effectiveness of chorus learning with our system. In the general chorus practice, a chorus leader tends to instruct his chorus member based on the multiple aspects, not score information, but a chorus leader's sense of value and/or his musical philosophy. So, we try to extract the tutoring knowledge of evaluation/reviewing for singing voice from a chorus leader. The extracted results are three types of knowledge. These are the allowable pitch range, the definition of overshoot phenomenon of volume and some instruction words. These knowledge are expressed in computational forms and implemented in our learning support system. Thus, this support system is able to detect the singing phrases which should be paid attention, and also to give automatically appropriate instruction words for correcting the pitch and volume of the learner's singing voice. The learning effectiveness with our proposed system is confirmed by some chorus practices. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 51, 号 2, p. 365-379, 発行日 2010-02-15 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |