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アイテム
インタラクションシステムのための高精度な3次元ハンドジェスチャ認識手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/67949
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/679497cf74bb4-c096-4197-8b50-960913d0980c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Journal(1) | |||||||
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公開日 | 2010-02-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | インタラクションシステムのための高精度な3次元ハンドジェスチャ認識手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Robust and Accurate 3D Hand Posture Estimation Method for Interactive Systems | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 特集:インタラクションの基盤技術、デザインおよび応用 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院学際情報学府 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院情報学環 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学大学院情報学環/株式会社ソニーコンピュータサイエンス研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Interfaculty Initiative in Information Studies, The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Interfaculty Initiative in Information Studies, The University of Tokyo / Sony Computer Science Laboratories, Inc. | ||||||||
著者名 |
玉城, 絵美
味八木, 崇
暦本純一
× 玉城, 絵美 味八木, 崇 暦本純一
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著者名(英) |
Emi, Tamaki
Takashi, Miyaki
Jun, Rekimoto
× Emi, Tamaki Takashi, Miyaki Jun, Rekimoto
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | カメラ動画像を用いたハンドジェスチャ認識は,インタラクションシステムの重要な技術の1つである.従来のハンドジェスチャ認識手法として,大量の手の特徴情報を持ったデータベースから類似データ検索し,認識する手法が多数提案されている.しかし,複雑な3次元ハンドジェスチャ認識には限界があった.特に,ヒトのハンドジェスチャの多く含まれる前腕回旋動作時に認識精度が低下するという問題点があった.そのため,従来手法は実用的なジェスチャ認識には適応できない.本研究では,手指の輪郭特徴情報に爪の位置情報を追加することにより,高精度なハンドジェスチャ認識システムを構築した.評価実験を行った結果,CPUがPentiumIV,2.8GHzのPCで,前腕回旋動作に対応しつつ各手指関節角度の誤差の標準偏差7.23度,処理速度100 fpsが実現できた. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In this paper, a new 3D hand posture estimation system using a single camera is proposed. Existing hand gesture recognition systems estimate hand's 3D models based on image features such as contour or skin texture. However, it was difficult to estimate the wrist rotation because the contour and the texture data do not have enough information to distinguish hand's sides. To solve this problem, we propose a new 3D hand posture estimation system that uses data of nail positions. Nail positions are an important factor to recognize hand's sides. Using nail positions, it becomes possible to detect whether the camera is facing palm or dorsum. In addition, nail areas can be robustly extracted from a skin area by a simple image processing technique. Our proposed system uses a database consists of data-sets of the hand's contour, the nail positions, and finger joint angles. To estimate the hand posture, the system first extracts the hand's contour and the nail positions from the captured image, and searches for a similar data-set from the database. The system then outputs the finger joint angles of the searched data-set. Our experimental results show high accuracy in the hand posture estimation with the wrist rotation, such as approximately 7.23 degree of standard deviation of error in the finger joint angles estimation. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN00116647 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 51, 号 2, p. 229-239, 発行日 2010-02-15 |
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ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1882-7764 |