WEKO3
アイテム
遅延のある演奏系での遅延の認知に関する実験とその考察
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/56015
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/56015d67f7ce0-c12b-45cc-9196-7a93ec0b6890
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2003-12-21 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 遅延のある演奏系での遅延の認知に関する実験とその考察 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Study and Experiment of Recognition of the Delay in Musical Performance with Delay | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
値 | ヤマハ株式会社アドバンストシステム開発センターNDプロジェクト | |||||||
著者所属 | ||||||||
値 | ヤマハ株式会社 アドバンストシステム開発センターNDプロジェクト | |||||||
著者所属 | ||||||||
値 | ヤマハ株式会社 アドバンストシステム開発センターNDプロジェクト | |||||||
著者所属(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
値 | ND Project, Advanced System Development Center, Yamaha Corporation | |||||||
著者所属(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
値 | ND Project, Advanced System Development Center, Yamaha Corporation | |||||||
著者所属(英) | ||||||||
言語 | en | |||||||
値 | ND Project, Advanced System Development Center, Yamaha Corporation | |||||||
著者名 |
西堀, 佑
× 西堀, 佑
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著者名(英) |
Yu, Nishibori
× Yu, Nishibori
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 被験者に発音タイミングの異なる2つの音を提示し、どちらの音が早く発音されたかを回答させることで、どれくらいの音の遅延を認識できるのかを調査した。その結果得られた最も弁別し易い音(スネアドラムとピアノ)を用いて、楽曲中に遅延を発生させ、演奏にどのような影響をもたらすのかを分析した所、30ms以上の遅延だと認知され、50ms以上の遅延だと演奏が困難になることが分かった。また、遅延時間の提示方法により弁別能力が変化することが分かった。これらの結果を元に、遅延のある演奏系でのリアルタイムセッションの可能性について検討した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We searched how short that human can recognize the sound delay. By having 2 sounds generated with different timing, we let the listener answer which sound was generated earlier. As a result, we found that the combination of Snare Drum and Piano was the easiest pair to recognize the delay. Then by using those sounds as musical performance, we searched how the delay affected in terms of the players performance. Experimental result showed that 30ms delay could be recognized and over 50ms delay could cause difficulty to play. It also showed that the difference of the way of giving delay time cause the recognition ability. With these results, we considered some possibility about the real-time session in musical performance with delay. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2003, 号 127(2003-MUS-053), p. 37-42, 発行日 2003-12-21 |
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Notice | ||||||||
値 | SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | |||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |