ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. コンピュータと教育(CE)
  3. 1991
  4. 33(1991-CE-015)

学習者の類推過程を支援する ITS の教材知識獲得手法

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54801
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54801
b0128c45-402c-4df2-a0b6-25f57adac96b
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CE91015010.pdf IPSJ-CE91015010.pdf (1.2 MB)
Copyright (c) 1991 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 1991-04-26
タイトル
タイトル 学習者の類推過程を支援する ITS の教材知識獲得手法
タイトル
言語 en
タイトル A Method of Constructing The Domain Knowledge in ITS That Supports Analogical Problem Solving
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
広島大学工学部
著者所属
広島大学工学部
著者所属
広島大学工学部
著者所属
広島大学工学部
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, Hiroshima University
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, Hiroshima University
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, Hiroshima University
著者所属(英)
en
Faculty of Engineering, Hiroshima University
著者名 松原, 行宏 前田, 龍一 小野, 真道 長町, 三生

× 松原, 行宏 前田, 龍一 小野, 真道 長町, 三生

松原, 行宏
前田, 龍一
小野, 真道
長町, 三生

Search repository
著者名(英) Yukihiro, Matsubara Ryuichi, Maeda Masamichi, Ono Mitsuo, Nagamachi

× Yukihiro, Matsubara Ryuichi, Maeda Masamichi, Ono Mitsuo, Nagamachi

en Yukihiro, Matsubara
Ryuichi, Maeda
Masamichi, Ono
Mitsuo, Nagamachi

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 個別教育におけるドリル&smp;プラクティスは、公式などの基本的知識の習得やその運用方法の習得のために重要である。一般的に学習者の問題解決を支援するための手段として、問題の内容に関する説明、解法についてのヒントの提示などが考えられる。しかし学習効率を考えると、それらを明示的に与えるより学習者が既に所有している知識や問題解決の方略を用いて問題の解法を発見させる方が効果的であり、学習者が過去に解いたことのある類似した問題を提示し問題間の関係を説明する方法、つまり類推学習が有効であると考えられる。そこで本稿では学習者の類推による問題解決を支援するITSにおける教材知識の構成法を提案し、実際に幾何論証の領域に適用した事例について述べる。
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In the personal education, the practices is very important for a student to get basic knowledge and to understand how to use them. There are various learning methods to support student. In the case of teaching the novice students. it is efficient that the teacher (system) shows the basic problem at first, after that shows several simillar problems to the basic problem. In this situation, students use the analogy. It shows that analogical problem solving is very usefull for a novice student. In this study, we propose the method of constructing the domain knowledge in ITS that support analogical problem solving for a student.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10096193
書誌情報 情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE)

巻 1991, 号 33(1991-CE-015), p. 67-74, 発行日 1991-04-26
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-22 05:43:33.166504
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3