WEKO3
アイテム
学習者の類推過程を支援する ITS の教材知識獲得手法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54801
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54801b0128c45-402c-4df2-a0b6-25f57adac96b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1991 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1991-04-26 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 学習者の類推過程を支援する ITS の教材知識獲得手法 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Method of Constructing The Domain Knowledge in ITS That Supports Analogical Problem Solving | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学工学部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
広島大学工学部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Hiroshima University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Faculty of Engineering, Hiroshima University | ||||||||
著者名 |
松原, 行宏
前田, 龍一
小野, 真道
長町, 三生
× 松原, 行宏 前田, 龍一 小野, 真道 長町, 三生
|
|||||||
著者名(英) |
Yukihiro, Matsubara
Ryuichi, Maeda
Masamichi, Ono
Mitsuo, Nagamachi
× Yukihiro, Matsubara Ryuichi, Maeda Masamichi, Ono Mitsuo, Nagamachi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 個別教育におけるドリル&smp;プラクティスは、公式などの基本的知識の習得やその運用方法の習得のために重要である。一般的に学習者の問題解決を支援するための手段として、問題の内容に関する説明、解法についてのヒントの提示などが考えられる。しかし学習効率を考えると、それらを明示的に与えるより学習者が既に所有している知識や問題解決の方略を用いて問題の解法を発見させる方が効果的であり、学習者が過去に解いたことのある類似した問題を提示し問題間の関係を説明する方法、つまり類推学習が有効であると考えられる。そこで本稿では学習者の類推による問題解決を支援するITSにおける教材知識の構成法を提案し、実際に幾何論証の領域に適用した事例について述べる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | In the personal education, the practices is very important for a student to get basic knowledge and to understand how to use them. There are various learning methods to support student. In the case of teaching the novice students. it is efficient that the teacher (system) shows the basic problem at first, after that shows several simillar problems to the basic problem. In this situation, students use the analogy. It shows that analogical problem solving is very usefull for a novice student. In this study, we propose the method of constructing the domain knowledge in ITS that support analogical problem solving for a student. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 1991, 号 33(1991-CE-015), p. 67-74, 発行日 1991-04-26 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |