WEKO3
アイテム
ARにおける視線を用いた効率的な文字入力方法
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/242169
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/242169e6debc27-b63a-4437-874b-a7e24732d574
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2027年1月15日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2025 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, DCC:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2025-01-16 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | ARにおける視線を用いた効率的な文字入力方法 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Efficient Text Input Method Using Gaze in Augmented Reality | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 視覚支援およびインタラクション | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
長崎大学大学院工学研究科 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
長崎大学大学院工学研究科 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Nagasaki University Graduate School of Engineering | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Nagasaki University Graduate School of Engineering | ||||||||||
著者名 |
村谷, 萌達
× 村谷, 萌達
× 尾崎, 友哉
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著者名(英) |
Hotatsu, Muraya
× Hotatsu, Muraya
× Tomochika, Ozaki
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 近年,AR の発展とともに HMD などの活用が進んでいる.しかし,現状の AR での文字入力方法ではボタンを押したかどうかを判別するのが難しく,ミスが多く利便性や入力速度の面で問題がある.本研究では,視線を用いた効率的な文字入力方法を 4 つ開発した.2 つは視線とボタンによる入力で,残り 2 つは視線のみの入力である.それぞれ日本において普及率が高いフリック入力や五十音表記などを採用することで学習容易性を高めた.これらの方法を,正確性,入力速度などの観点から評価し,有用性を確認した. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In recent years, the development of AR has led to increased utilization of devices such as HMDs. However, current methods for text input in AR face challenges, including difficulties in determining whether a button has been pressed, leading to frequent errors and issues with usability and input speed. In this research, we developed four efficient text input methods using gaze. Two of these methods combine gaze with button input, while the other two rely solely on gaze input. To enhance learning ease, these methods incorporate widely used input styles in Japan, such as flick input and the Japanese syllabary layout. These methods were evaluated in terms of accuracy, input speed, and other factors, confirming their effectiveness. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12628338 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告デジタルコンテンツクリエーション(DCC) 巻 2025-DCC-39, 号 10, p. 1-8, 発行日 2025-01-16 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8868 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |