ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. デジタルコンテンツクリエーション(DCC)
  3. 2025
  4. 2025-DCC-039

協力型マルチプレイゲームにおける上級者が不満を感じにくい初級者支援手法の調査

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/242167
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/242167
9cf8d6fd-9d75-419f-89c4-7f0feda66580
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-DCC25039008.pdf IPSJ-DCC25039008.pdf (1.3 MB)
 2027年1月16日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2025 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, DCC:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2025-01-16
タイトル
タイトル 協力型マルチプレイゲームにおける上級者が不満を感じにくい初級者支援手法の調査
タイトル
言語 en
タイトル A study on support methods for beginners in cooperative multiplayer games that prevent advanced players from feeling dissatisfied
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 プロジェクションと視覚フィードバック
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
東京工科大学大学院
著者所属
東京工科大学
著者所属
東京工科大学
著者所属
東京工科大学
著者所属
東京工科大学
著者所属
東京工科大学
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology Graduate School
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology
著者所属(英)
en
Tokyo University of Technology
著者名 越栄, 直希

× 越栄, 直希

越栄, 直希

Search repository
栗原, 渉

× 栗原, 渉

栗原, 渉

Search repository
兼松, 祥央

× 兼松, 祥央

兼松, 祥央

Search repository
松吉, 俊

× 松吉, 俊

松吉, 俊

Search repository
安原, 広和

× 安原, 広和

安原, 広和

Search repository
三上, 浩司

× 三上, 浩司

三上, 浩司

Search repository
著者名(英) Naoki, Koshie

× Naoki, Koshie

en Naoki, Koshie

Search repository
Wataru, Kurihara

× Wataru, Kurihara

en Wataru, Kurihara

Search repository
Yoshihisa, Kanematsu

× Yoshihisa, Kanematsu

en Yoshihisa, Kanematsu

Search repository
Suguru, Matsuyoshi

× Suguru, Matsuyoshi

en Suguru, Matsuyoshi

Search repository
Hirokazu, Yasuhara

× Hirokazu, Yasuhara

en Hirokazu, Yasuhara

Search repository
Koji, Mikami

× Koji, Mikami

en Koji, Mikami

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 協力型マルチプレイゲームを初級者と上級者がプレイする際に,ゲーム難易度が初級者の持つプレイスキルより高い場合がある.初級者に対する不適切な難易度設定により,初級者のスキル不足が生じることで上級者の難易度も上昇する.一方,初級者は上級者の負担となることで心理的ストレスが発生する.このように,不適切な難易度設定によって両プレイヤーのゲーム体験は低下する.従来用いられる選択式難易度調整や動的難易度調整などの手法は協力型マルチプレイゲームにおいて上級者にも調整が適用されるため,上級者におけるプレイ体験の低下を引き起こす可能性がある.さらに,選択した調整手法によって上級者が不公平に感じる恐れがある.この問題に対し,本研究では初級者の身体的能力を補助するエイムアシストおよび認知的能力を補助する UI 情報支援という支援手法に着目し,それぞれ実装したゲームを開発し比較した.これらを用いた比較実験の結果,両手法において初級者の体感難易度の緩和,UI 情報支援によって上級者の不公平感の軽減において優れていることが分かった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 When a beginner and an expert play a cooperative multiplayer game, the game difficulty may be higher than the beginner's playing skill. Inappropriate difficulty settings for beginners cause the beginner to lack skills, which increases the difficulty for the expert. On the other hand, beginners become a burden for the expert, which causes psychological stress. In this way, inappropriate difficulty settings degrade the game experience for both players. Conventional methods such as selectable difficulty adjustment and dynamic difficulty adjustment are applied to advanced players in cooperative multiplayer games, which may cause a deterioration in the playing experience for advanced players. Furthermore, the selected adjustment method may cause advanced players to feel that the game is unfair. To address this issue, this study focused on support methods, namely aim assist, which assists the physical ability of beginners, and UI information support, which assists cognitive ability, and developed and compared games that implemented each of these. As a result of comparative experiments using these methods, it was found that both methods were superior in mitigating the perceived difficulty for beginners and reducing the sense of unfairness for advanced players by using UI information support.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12628338
書誌情報 研究報告デジタルコンテンツクリエーション(DCC)

巻 2025-DCC-39, 号 8, p. 1-7, 発行日 2025-01-16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8868
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 07:25:19.141165
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3