Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2025-01-16 |
タイトル |
|
|
タイトル |
協力型マルチプレイゲームにおける上級者が不満を感じにくい初級者支援手法の調査 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
A study on support methods for beginners in cooperative multiplayer games that prevent advanced players from feeling dissatisfied |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
プロジェクションと視覚フィードバック |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology Graduate School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者名 |
越栄, 直希
栗原, 渉
兼松, 祥央
松吉, 俊
安原, 広和
三上, 浩司
|
著者名(英) |
Naoki, Koshie
Wataru, Kurihara
Yoshihisa, Kanematsu
Suguru, Matsuyoshi
Hirokazu, Yasuhara
Koji, Mikami
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
協力型マルチプレイゲームを初級者と上級者がプレイする際に,ゲーム難易度が初級者の持つプレイスキルより高い場合がある.初級者に対する不適切な難易度設定により,初級者のスキル不足が生じることで上級者の難易度も上昇する.一方,初級者は上級者の負担となることで心理的ストレスが発生する.このように,不適切な難易度設定によって両プレイヤーのゲーム体験は低下する.従来用いられる選択式難易度調整や動的難易度調整などの手法は協力型マルチプレイゲームにおいて上級者にも調整が適用されるため,上級者におけるプレイ体験の低下を引き起こす可能性がある.さらに,選択した調整手法によって上級者が不公平に感じる恐れがある.この問題に対し,本研究では初級者の身体的能力を補助するエイムアシストおよび認知的能力を補助する UI 情報支援という支援手法に着目し,それぞれ実装したゲームを開発し比較した.これらを用いた比較実験の結果,両手法において初級者の体感難易度の緩和,UI 情報支援によって上級者の不公平感の軽減において優れていることが分かった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
When a beginner and an expert play a cooperative multiplayer game, the game difficulty may be higher than the beginner's playing skill. Inappropriate difficulty settings for beginners cause the beginner to lack skills, which increases the difficulty for the expert. On the other hand, beginners become a burden for the expert, which causes psychological stress. In this way, inappropriate difficulty settings degrade the game experience for both players. Conventional methods such as selectable difficulty adjustment and dynamic difficulty adjustment are applied to advanced players in cooperative multiplayer games, which may cause a deterioration in the playing experience for advanced players. Furthermore, the selected adjustment method may cause advanced players to feel that the game is unfair. To address this issue, this study focused on support methods, namely aim assist, which assists the physical ability of beginners, and UI information support, which assists cognitive ability, and developed and compared games that implemented each of these. As a result of comparative experiments using these methods, it was found that both methods were superior in mitigating the perceived difficulty for beginners and reducing the sense of unfairness for advanced players by using UI information support. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628338 |
書誌情報 |
研究報告デジタルコンテンツクリエーション(DCC)
巻 2025-DCC-39,
号 8,
p. 1-7,
発行日 2025-01-16
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8868 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |