WEKO3
アイテム
Web地図を活用した自転車の危険な挙動認識及び録画映像に基づく運転記録システムの提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240648
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240648c845e698-8c78-49d1-a325-b71f9397712b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2026年11月14日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CN:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | Symposium(1) | |||||||||||
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公開日 | 2024-11-14 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Web地図を活用した自転車の危険な挙動認識及び録画映像に基づく運転記録システムの提案 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | Development of a web map system for bicycles using dangerous behavior recognition and drive recording | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自転車,挙動認識,自転車マップ | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||
北陸先端科学技術大学院大学 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||||||
著者名 |
原田, 力伎
× 原田, 力伎
× 小野, 重遥
× 金井, 秀明
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論文抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 近年自転車の事故は増加傾向であり,自転車ユーザーの安全運転を支援する取り組みが行われている.主要な取り組みとして,事故・ヒヤリハットの情報共有などを目的とした,自転車マップの作成,機械学習を活用した自転車の挙動情報の収集が挙げられる.しかし,それぞれの取り組みの課題として,既存の自転車マップは自転車ユーザーの記憶を頼りにした,事後的かつ主観的な報告内容に依存し作成されてしまう点,挙動情報の収集は単にラベル付けされた分類結果を提供するにとどまり,安全支援に役立てることは難しい点が挙げられる.本研究では,これらの問題を解消するために,web 地図を活用した自転車の運転記録システムを提案する.そのために,急ブレーキ・蛇行走行という,ニアミス (ヒヤリハット) の他に,悪路や障害物を把握することに役立つ挙動に注目した.そして Web 地図を活用し,それら挙動と連動した映像の記録機能を備えたシステムを実装した.本報告では提案システムに組み込んだ挙動認識モデルの分類精度の評価に加えて,マップ作成の過程を通じてシステムが意図した機能を実現できているかどうかの確認を行った. | |||||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Several studies have been prompting efforts to support safe riding for bicycle users due to the increase in bicycle accidents. These initiatives include creating bicycle maps to share information about accidents and near-miss incidents and collecting bicycle behavior data using machine learning. However, they have some challenging issues. For example, in existing bicycle maps, shared information is based on ex-post and subjective reports, which may undermine the accuracy of the information. Furthermore, in collecting bicycle behavior data, utilizing the data for practical safety support was not considered because most systems aimed to provide classification results. To address these challenges, we developed a web map system for bicycles using dangerous behavior recognition, such as sudden braking and meandering, and drive recording. The proposed system helps identify not only near-miss incidents but also poor road conditions and obstacles. This study evaluated the classification accuracy of the behavior recognition model embedded in the proposed system. Additionally, we examined whether the system achieved its intended functionality by creating a map using the system. | |||||||||||
書誌情報 |
ワークショップ2024 (CN Workshop 2024) 論文集 巻 2024, p. 124-129, 発行日 2024-11-14 |
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出版者 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | 情報処理学会 |