ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. 教育とコンピュータ(TCE)
  3. Vol.10
  4. No.3

教科書需要数に基づく高等学校情報科の教育状況調査

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/239915
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/239915
acdfa050-386b-4818-bc8a-c693111ee429
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TCE1003005.pdf IPSJ-TCE1003005.pdf (3.0 MB)
 2026年10月4日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CE:会員:¥0, CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Trans(1)
公開日 2024-10-04
タイトル
タイトル 教科書需要数に基づく高等学校情報科の教育状況調査
タイトル
言語 en
タイトル A Survey on Educational Situation of Informatics at High School in Japan Based on Demand of Textbooks
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [研究論文] 教育課程,教育状況,教科書需要数,公文書公開手続き,高等学校情報科
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
電気通信大学
著者所属
電気通信大学
著者所属
電気通信大学
著者所属
電気通信大学
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者所属(英)
en
The University of Electro-Communications
著者名 赤池, 英夫

× 赤池, 英夫

赤池, 英夫

Search repository
赤澤, 紀子

× 赤澤, 紀子

赤澤, 紀子

Search repository
角田, 博保

× 角田, 博保

角田, 博保

Search repository
中山, 泰一

× 中山, 泰一

中山, 泰一

Search repository
著者名(英) Hideo, Akaike

× Hideo, Akaike

en Hideo, Akaike

Search repository
Noriko, Akazawa

× Noriko, Akazawa

en Noriko, Akazawa

Search repository
Hiroyasu, Kakuda

× Hiroyasu, Kakuda

en Hiroyasu, Kakuda

Search repository
Yasuichi, Nakayama

× Yasuichi, Nakayama

en Yasuichi, Nakayama

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 文部科学省およびいくつかの都道府県への公文書公開手続きにより,2022年度と2023年度の教科書需要数のデータを入手した.情報科および関連する教科の教科書需要数から,「情報I」と「情報II」の実施状況や情報科と他教科との関連等を,都道府県との関わりのもとに考察した.その結果,「情報I」の開講学年は全国平均で1学年が60.2%,2学年が16.5%であり,都道府県ごとに,1学年での開講率の差が大きいことも分かった.開講学年の関係から,「数学I」とは十分連携可能であり,「公共」に関しては工夫が必要であることが分かった.26道府県に限定したデータであるが,学校ごとの教科書需要数データによれば,旧課程から新課程に変わる2022年度での情報科目の開講学年は,1学年開講が全体として7.6%増えたことが分かった.また,情報科目と代替科目を合わせると,1学年開講の割合は72.2%であった.都道府県の集計データと学校ごとのデータとの比較により,集計データで多くのことがいえることを確認した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We have obtained textbook demand data for FY2022 and FY2023 through the procedure of disclosing administrative documents for the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) and some prefectures. Based on these data, we investigated the implementation of Informatics I/II, the relationship between informatics and other related subjects, taking into account differences among prefectures. As a result, Informatics I was found to be offered 60.2% of the time in the first year and 16.5% in the second year on average. And, there is a large difference in the percentage of the subject started in the first year in each prefecture. Due to the grades in which the related subjects are offered, it was found that it's possible to work well with Mathematics I, and that with Public, it's necessary to accommodate each other between subjects. According to the number of textbook demand per school of 26 prefectures, in FY2022, when the new curriculum guideline appeared, the percentage in the first year increased by 7.6%. The percentage of Informatics subjects with alternatives, offered in the first year was 72.2%. The results of the comparison between the aggregate and more detailed data confirmed that the aggregate data can tell us a lot.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12697953
書誌情報 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

巻 10, 号 3, p. 37-53, 発行日 2024-10-04
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-4234
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:08:28.164744
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3