ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2024

プログラミング教育での生産的失敗を実現する生成AI活用の検討

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237875
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237875
541091cf-68fd-4117-9fe2-f33dca8e348e
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2024024.pdf IPSJ-SSS2024024.pdf (2.6 MB)
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2024-08-03
タイトル
タイトル プログラミング教育での生産的失敗を実現する生成AI活用の検討
タイトル
言語 en
タイトル Exploring the Use of Generative AI to Realize Productive Failure in Programming Education
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 プログラミング教育,生産的失敗,生成 AI,大規模言語モデル,協調学習
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
神田外語大学
著者所属
静岡大学
著者所属
神田外語大学
著者所属
神田外語大学
著者所属(英)
en
Kanda University of International Studies
著者所属(英)
en
Shizuoka University
著者所属(英)
en
Kanda University of International Studies
著者所属(英)
en
Kanda University of International Studies
著者名 近藤, 秀樹

× 近藤, 秀樹

近藤, 秀樹

Search repository
遠山, 紗矢香

× 遠山, 紗矢香

遠山, 紗矢香

Search repository
井芹, 俊太郎

× 井芹, 俊太郎

井芹, 俊太郎

Search repository
石井, 雅章

× 石井, 雅章

石井, 雅章

Search repository
著者名(英) Kondo, Hideki

× Kondo, Hideki

en Kondo, Hideki

Search repository
Tohyama, Sayaka

× Tohyama, Sayaka

en Tohyama, Sayaka

Search repository
Iseri, Shuntaro

× Iseri, Shuntaro

en Iseri, Shuntaro

Search repository
Ishii, Masaaki

× Ishii, Masaaki

en Ishii, Masaaki

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 プログラミング教育では学ぶべき内容を教師が直接的に教え,学習者がこれを模倣しながら手続きを覚えていく「直接的な説明」と呼ばれる方法が支持されることがあった.短期的に教育目標を達成しやすいものの,概念的な理解に到達することや,学んだことを異なる文脈に応用することが難しいという問題が指摘されている.これに対して「生産的失敗」と呼ばれる教育方法が提案されている.概念的な理解を促進し,学習の転移を引き起こしやすいと考えられているが,プログラミング教育に適用するには困難さがあった.そこで本稿では大規模言語モデルを用いた対話可能な生成AIを用いてこれらの困難さを解消し,プログラミング教育において生産的失敗が実現できるかを検討する.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In programming education, a method called "direct instruction" has sometimes been advocated, where teachers directly teach the content to be learned and learners memorize procedures by imitating them. While this approach can easily achieve educational goals in the short term, hence it is difficult for learners to reach a conceptual understanding and apply what they have learned to another context. An educational method called "productive failure" seems to be opposite to the direct instruction. It is expected to promote learners’ conceptual understanding and facilitate leaners’ transfer of learning, however, there have been difficulties in applying it to programming education. Therefore, this paper examined whether productive failure can be realized in programming education by using a conversational generative AI with a large language model to overcome these difficulties.
書誌情報 情報教育シンポジウム論文集

巻 2024, p. 176-183, 発行日 2024-08-03
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:38:42.988976
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3