ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. 情報教育シンポジウム
  4. 2024

大学初年次生のAI不安とデータサイエンス教育への影響

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237874
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/237874
e96d888f-98ab-4fbc-ad0a-dcad5e6ad592
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-SSS2024023.pdf IPSJ-SSS2024023.pdf (2.8 MB)
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2024-08-03
タイトル
タイトル 大学初年次生のAI不安とデータサイエンス教育への影響
タイトル
言語 en
タイトル AI Anxiety of First-Year University Students and the Influence on Data Science Education
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 AI不安,尺度開発,データサイエンス教育,大学初年次教育
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
広島大学
著者所属
広島大学
著者所属(英)
en
Hiroshima University
著者所属(英)
en
Hiroshima University
著者名 村上, 祐子

× 村上, 祐子

村上, 祐子

Search repository
稲垣, 知宏

× 稲垣, 知宏

稲垣, 知宏

Search repository
著者名(英) Murakami, Yuko

× Murakami, Yuko

en Murakami, Yuko

Search repository
Inagaki, Tomohiro

× Inagaki, Tomohiro

en Inagaki, Tomohiro

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,大学初年次生が持つAIに対する不安を測定し,データサイエンス教育に与える影響を調査することを目的としている.日本の大学において,AIに対する不安が学生の学習動機や教育満足度にどのような影響を与えるかを明らかにするために,AI不安尺度およびAIに対する一般的態度尺度を基に質問項目を作成した.2024年度の広島大学初年次生を対象とした授業の中でアンケート調査を実施し,因子分析を行った結果,AIへの否定的態度に関する5つの因子と動機付けに関する4つの因子を特定した.共分散構造分析により,AIに対する否定的な態度は動機付けや教育満足度に直接的な影響を与えず,動機付けが教育満足度に有意な正の影響を与えることを示した.本結果は,適切に設計された授業を行うことで,学生のAIに対する不安が教育効果を阻害しない様にできる事を示唆するものであり,将来的な教育プログラム改善に有用と考えている.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study aims to investigate the influence of AI anxiety of first-year university students on their data science education. In order to evaluate how AI anxiety affects students' motivation to learn and satisfaction with education at Japanese universities, a questionnaire was developed based on the Artificial Intelligence Anxiety Scale and the General Attitudes towards Artificial Intelligence Scale. A questionnaire survey was conducted and the factor analysis identified five factors related to negative attitudes towards AI and four factors related to motivation. The results of the covariance structure analysis indicates that negative attitudes towards AI had no direct effect on motivation and educational satisfaction, while motivation had a significant positive effect on educational satisfaction. The results suggest that appropriately designed classes can prevent students' AI anxiety from interfering with educational effectiveness, which may be useful for improving future education.
書誌情報 情報教育シンポジウム論文集

巻 2024, p. 168-175, 発行日 2024-08-03
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 08:38:43.988769
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3