ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)
  3. 2024
  4. 2024-HCI-207

MetaHumanを用いた構音訓練用口腔内ビジュアライザの試作と評価

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232990
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232990
5b1e3a98-c115-4f76-b766-1c269d5f1ccc
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-HCI24207017.pdf IPSJ-HCI24207017.pdf (1.4 MB)
 2026年3月4日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, HCI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2024-03-04
タイトル
タイトル MetaHumanを用いた構音訓練用口腔内ビジュアライザの試作と評価
タイトル
言語 en
タイトル Prototype and Evaluation of a Speech Organs Visualizer for Speech Therapy Education using MetaHuman
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 可視化
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
久留米工業大学
著者所属
九州大学病院
著者所属
九州大学病院
著者所属
大阪保健医療大学
著者所属
山本歯科医院
著者所属
九州大学病院
著者所属(英)
en
Kurume Institute of Technology
著者所属(英)
en
Kyushu University Hospital
著者所属(英)
en
Kyushu University Hospital
著者所属(英)
en
Osaka Health Science University
著者所属(英)
en
Yamamoto Dental Clinic
著者所属(英)
en
Kyushu University Hospital
著者名 工藤, 達郎

× 工藤, 達郎

工藤, 達郎

Search repository
長谷川, 幸代

× 長谷川, 幸代

長谷川, 幸代

Search repository
田尻, 姿穂

× 田尻, 姿穂

田尻, 姿穂

Search repository
藤原, 百合

× 藤原, 百合

藤原, 百合

Search repository
山本, 一郎

× 山本, 一郎

山本, 一郎

Search repository
工藤, 孔梨子

× 工藤, 孔梨子

工藤, 孔梨子

Search repository
著者名(英) Tatsuro, Kudo

× Tatsuro, Kudo

en Tatsuro, Kudo

Search repository
Sachiyo, Hasegawa

× Sachiyo, Hasegawa

en Sachiyo, Hasegawa

Search repository
Shiho, Tajiri

× Shiho, Tajiri

en Shiho, Tajiri

Search repository
Yuri, Fujiwara

× Yuri, Fujiwara

en Yuri, Fujiwara

Search repository
Ichiro, Yamamoto

× Ichiro, Yamamoto

en Ichiro, Yamamoto

Search repository
Kuriko, Kudo

× Kuriko, Kudo

en Kuriko, Kudo

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 構音訓練において,発声時の音声器官の形状や動きを理解することは重要である.既存の教材は主に 2 次元画像が使用されており,口腔内の 3 次元表現には限界があった.そこで本研究では MetaHuman Technology(Epic Games, Inc)を用いて口腔内の形状や動作を可視化する試みと評価を行った.対象とした音声は構音訓練の基本となる [タ],[テ],[ト] である.健常者 10 名が発音する様子を前方と斜めから撮影し,映像データを参照しながら Unreal Engine(v.4.72,v5.2.1)の Control Rig と Sequencer の機能を用いて音声器官の 3DCG アニメーションを作成した.その後「口腔内のみ」「舌のみ」など表示形式を自由に選択しながら,任意の視点から観察できる可視化環境を構築した.構築したシステムは,口腔内の音声器官の形状や動きを理解する能力について専門家 4 名へのインタビューにより評価された.舌の動きや空気の流れが立体的に可視化され分かりやすいと評価されたが,舌の端のみを上げる動作など,構音訓練において重要だが既存パラメータでは再現できない舌の形状も明らかとなった.今後もデータ取得法や舌のモデルを改良し,高品質な可視化システムの開発に取り組む.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 It is important to understand the complex shape and movement of speech organs in the oral cavity for speech therapy. However, most existing study materials are two-dimensional, affording only a limited representation of complex shape and movement of speech organs in the oral cavity. In recent years, MetaHuman Technology (Epic Games, Inc), a platform that can present a realistic human body in real-time by adjusting body parameters, was recently developed. In this study, we report our attempt to visualize the oral cavity using MetaHuman as part of articulation intervention. The target speech sounds were [ta], [te], and [to], which form the basis of speech therapy. First, video recordings were taken of ten Japanese-speaking adults without speech and hearing problems. Using the typical speakers as a guide, we applied the Control Rig and Sequencer features of the Unreal Engine (v.4.72, v5.2.1) to generate computer graphic animations of MetaHuman's mouth. In addition, we have created a user interface that allows observation from any viewpoint while freely selecting display formats such as “oral cavity only” and “tongue only”. The constructed system was evaluated by the four experts in terms of its ability to understand the shape and movement of speech organs in the oral cavity. All experts evaluated the system favorably in terms of “ability to observe tongue movement from various angles,” “clear representation of airflow,” and “usefulness in clinical practice with magnified image of the face and translucent oral cavity.” However, there are some tongue shapes that are important in articulation training but cannot be reproduced with existing parameters, such as bilateral bracing and central groove formation. We will continue refining high-quality visualization systems for speech therapy.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1221543X
書誌情報 研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)

巻 2024-HCI-207, 号 17, p. 1-6, 発行日 2024-03-04
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8760
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 10:15:07.834549
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3