WEKO3
アイテム
ライヴComputer Musicのための非線形フィードバックの活用
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/232838
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/23283875a235ab-973f-4d6b-a5b6-2ea95325ff62
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2026年3月2日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, MUS:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-02 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | ライヴComputer Musicのための非線形フィードバックの活用 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Using Nonlinear Feedback for Live Computer Music | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 演奏・伴奏 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
静岡文化芸術大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Shizuoka University of Art and Culture | ||||||||
著者名 |
長嶋, 洋一
× 長嶋, 洋一
|
|||||||
著者名(英) |
Yoichi, Nagashima
× Yoichi, Nagashima
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 非線形システムは自然界の随所に普遍的に存在していて,情報科学においてもフラクタルやカオスなどの研究テーマを豊富に提供している.工学的には「非線形フィードバック」という概念は「いかにして線形フィードバック」に縮退/簡素化していくかという対象になっているが,メディアアートの立場からは,積極的に非線形性を活用して数理造形的な「美」を生成する源としての意義を重視したい.オープンソース文化による「知の共有」と飛躍的なコンピュータ技術の発展は,過去に成し得なかった深みと広がりを実現する可能性を生み出した.本稿では,過去に非線形問題の領域で進めてきた検討をサーベイするとともに,2023 年 12 月に初演した作品 "Profound Recursion" において実装した「ライヴ生成BGM」,新楽器による「ライヴ生成演奏音」,フラクタル・グラフィクスのライヴ生成について紹介すると共に,この領域の可能性について検討する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Nonlinear systems are ubiquitous throughout nature and provide a wealth of research topics in information science, including fractals and chaos. From an engineering standpoint, the concept of "nonlinear feedback" is the subject of how to reduce/simplify it to "linear feedback," but from a media art standpoint, I would like to emphasize its significance as a source of generating the "beauty" of mathematical design by actively utilizing nonlinearity. The "sharing of knowledge" through open source culture and the dramatic development of computer technology have created the potential to achieve a depth and breadth that was not possible in the past. In this paper, I survey the studies I have conducted in the area of nonlinear problems in the past, and introduce the "live-generated background music" implemented in the work "Profound Recursion" premiered in December 2023, the "live-generated performance sound" using new instruments, and the live generation of fractal graphics, and discuss the possibilities in this area. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10438388 | |||||||
書誌情報 |
研究報告音楽情報科学(MUS) 巻 2024-MUS-139, 号 21, p. 1-22, 発行日 2024-03-02 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 2188-8752 | |||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |