Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2024-01-15 |
タイトル |
|
|
タイトル |
身体動作の指導知識構造化方法の提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Proposal for a Method of Structuring Instructional Knowledge of Physical Movements |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:コラボレーションとネットワークサービス] 知識構造化,指導知識,身体動作,知識伝承 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00231736 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属 |
|
|
|
カラダのメンテ |
著者所属 |
|
|
|
産業技術総合研究所人間拡張研究センター |
著者所属 |
|
|
|
産業技術総合研究所人間拡張研究センター |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属 |
|
|
|
北陸先端科学技術大学院大学先端科学技術研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Division of Advanced Science and Technology, JAIST |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Karada-no-Mente |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Human Augmentation Research Center, AIST |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Human Augmentation Research Center, AIST |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Division of Advanced Science and Technology, JAIST |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Division of Advanced Science and Technology, JAIST |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Division of Advanced Science and Technology, JAIST |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Division of Advanced Science and Technology, JAIST |
著者名 |
佐藤, 航
山本, 葵
熊谷, 小百合
吉田, 康行
伊集院, 幸輝
押山, 千秋
藤波, 努
西村, 拓一
|
著者名(英) |
Wataru, Sato
Aoi, Yamamoto
Sayuri, Kumagai
Yasuyuki, Yoshida
Koki, Ijuin
Chiaki, Oshiyama
Tsutomu, Fujinami
Takuichi, Nishimura
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
知識の伝承のために,知識を明確に記述する構造化知識を構築することが重要となる.本研究では身体動作を理想に近づけるための指導知識の構造化方法を提案し,(I)ヒアリングにより計算機可読性のある指導知識を構築できるか,(II)実際に指導を行うことで新たな指導知識が追加されるかを明らかにすることを目的とする.本提案手法を検証するため,ヒアリングにより理想動作を知識構造化し,そこに指導知識を付与した.その後,実際に指導を行い,新たに見い出した知識を追加した.本研究の結果から,ヒアリングにより構造化した知識は,計算機可読性があり,システムに内蔵できることが確認できた.そして,実際に指導を行うことで新たな知識を抽出できることが明らかとなった.本手法を利用することで指導者の知識を明確にするだけでなく,指導技術を他者に伝承・共有することも可能となると考える.また,今後指導者から得られた知識を内蔵したシステムが指導者の補佐をすることにより,指導者のパフォーマンスを上げることができると考える. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
For knowledge transmission, it is important to construct structured knowledge that clearly describes the knowledge. The purpose of this study is to propose a method of structuring instructional knowledge through the approach of conveying ideal body movements, and to clarify (I) whether it is possible to construct computer-readable instructional knowledge through interviews, and (II) whether new instructional knowledge can be added through actual teaching with the proposed method. To verify the proposed method, we structured the knowledge of ideal motions through interviews and constructed computer-readable instructional knowledge. Then, we created a transmission system to utilize the knowledge and instruct the motions, and a veteran instructor confirmed the feedback from the system. From the results, we found that knowledge structured by interviews can be computer readable and incorporated into the system. The results also showed that new knowledge can be extracted by using the proposed method. The results suggested that the proposed method can clarify the instructor's knowledge and share instructional techniques with others. In addition, it is thought that the performance of the instructor can be improved with the assistance of a system that incorporates structured knowledge. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 65,
号 1,
p. 113-125,
発行日 2024-01-15
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |
公開者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |