WEKO3
アイテム
ドロップアウト抑制ための学習者の年ごとの特性の変化をとらえた特徴別指導法の提案の自動化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/231250
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/2312509c52db75-ee56-478c-9d67-bc7c63585868
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
2025年11月25日からダウンロード可能です。
|
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
|
|
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CLE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-11-25 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | ドロップアウト抑制ための学習者の年ごとの特性の変化をとらえた特徴別指導法の提案の自動化 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Automation of feature-specific instructional suggestions that capture changes in learner characteristics by year to reduce dropout | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CLE学生セッション | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
筑波大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
筑波大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Tsukuba University | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Tsukuba University | ||||||||||
著者名 |
小高, 一
× 小高, 一
× 三末, 和男
|
|||||||||
論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 専門学校では,適切な指導を行うことで,学生のドロップアウト兆候を早期に発見して抑制することが重要である.本研究では,ドロップアウト兆候の学生を検出した後の,学生の特徴別の指導方法を早期に提案することの支援を目指した.まず,指導方法を分類するために,過去にドロップアウトした学生の 1 年次末のデータを利用してクラスタリングを行い,教員が,クラスタリング結果に基づいて指導方法による学生のグループ分けを行った.そして,1 年次前期までのデータを利用して,学生の指導法のグループへの自動分類を行った.しかし,年ごとに学生の特性が変化することがあり,過去の学生のデータを学習した分類モデルで指導対象の学生を分類した際に年ごとの精度にむらがでてしまった.そこで,1 年次前期までの情報を基にクラスタリングを行い,学生を特性別のグループに分けた.最後に,特性別のグループを分類モデルの学習データとして活用し,半年後に明らかになる学生の指導方法のグループへの自動分類を試みた.結果として,学生への指導の効果は,約 79% まで向上し,精度のむらを抑えることができた.また,指導の逆効果となった学生が 3 名存在したが,教員が前期末時点のデータを確認すれば,不適切な指導は行わないことから,実用的にも問題ない精度が得られたと考えられる. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | In technical schools, it is important to detect and control dropout signs of students at an early stage by providing appropriate guidance. In this study, we aimed to support the early proposal of teaching methods according to the characteristics of students after the detection of students with dropout symptoms. First, in order to classify teaching methods, clustering was performed using data from the end of the first year of students who had dropped out in the past. Then, teachers grouped the students according to their instructional methods based on the clustering results. Then, the data up to the first semester of the first year were used to automatically classify the students into groups by their teaching methods. However, because student characteristics can change by year, the accuracy of the classification model, which learned from past student data, was not general enough to classify students for instruction. Therefore, clustering was performed based on information up to the first semester of the first year, and students were divided into groups according to their characteristics. Finally, we used the groups by characteristics as training data for the classification model, and attempted to automatically classify the students into groups by their teaching methods, which would become clear after six months. As a result, the effectiveness of the instruction to the students increased to about 79%. Although there were three students for whom the instruction was counterproductive, we believe that the accuracy of the classification was sufficient for practical use, since the instructors would not have conducted inappropriate instruction if they had checked the data at the end of the first semester. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12496725 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告教育学習支援情報システム(CLE) 巻 2023-CLE-41, 号 20, p. 1-8, 発行日 2023-11-25 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8620 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |