Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2023-11-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
高等学校共通教科情報科の用語ベースでの知識体系の検討 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Investigation of the Body of Knowledge for the Common Curriculum Terminology in Informatics at the High School Level |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
CE一般セッション(2) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属 |
|
|
|
電気通信大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
The University of Electro-Communications |
著者名 |
角田, 博保
赤池, 英夫
赤澤, 紀子
中山, 泰一
|
著者名(英) |
Hiroyasu, Kakuda
Hideo, Akaike
Noriko, Akazawa
Yasuichi, Nakayama
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
高等学校の共通教科情報科は 2022 年度よりすべての高校生が必履修科目の「情報 I」を履修することとなり,2025 年度入試から「情報 I」が大学入学共通テストで出題されることとなった.また,各大学の個別入試においても入試科目に「情報」を設置した大学が増えている.大学入学試験として「情報」を出題するためには,出題する大学側と,受験する高等学校側で,出題内容や範囲,用語などの共通な知識体系が必要であるが,情報科は他の教科に比べて歴史が浅く知識体系は十分に確立されていない.そこで,本研究では,用語ベースで情報科の知識体系を明確化することを目指す.情報科の検定済教科書全冊を対象として,索引に現れる用語を元に,用語の集計,分類,用語間の関係の設定,用語の学習レベルの設定を行っている.また,得られた用語情報を管理するための知識体系管理システムを開発する計画である.発表では,現状での研究の進行状況を述べ,今後の方向性について検討する. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Starting from FY2022, ‘Informatics’, as a common subject in high schools, has become a mandatory course for all high school students under the title ‘Informatics I.’ Starting from the 2025 university entrance examinations, ‘Informatics I’ will also be included in the National Center Test for University Admissions. Furthermore, an increasing number of universities have introduced ‘Informatics’ as a subject in their individual entrance examinations. To include ‘Informatics’ as a subject in university entrance exams, a common body of knowledge regarding the content, scope, terminology, and other aspects of the subject is necessary for both the universities setting the questions and the high schools preparing students. However, compared to other subjects, ‘Informatics’ is relatively new, and its body of knowledge has not been fully established. Therefore, this research aims to clarify the body of knowledge of ‘Informatics’ based on a terminology-based approach. This study focuses on ‘Informatics’ approved textbooks and utilizes terms that appear in the indices of these textbooks. The research involves term aggregation, classification, the establishment of relationships among terms, and setting the learning levels for these terms. Additionally, there are plans to develop a knowledge management system for the obtained terminology information. This presentation will discuss the current progress of the research and explore future directions. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN10096193 |
書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE)
巻 2023-CE-172,
号 13,
p. 1-6,
発行日 2023-11-25
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-8930 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |