ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2023

TUBSTAPにおけるグラフ表現と画像表現の併用

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229356
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229356
97702ad8-d99c-446c-a78f-0670b0d23e6a
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2023023.pdf IPSJ-GPWS2023023.pdf (1.5 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2023-11-10
タイトル
タイトル TUBSTAPにおけるグラフ表現と画像表現の併用
タイトル
言語 en
タイトル Combined Graph Representation and Image Representation in TUBSTAP
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ターン制戦略ゲーム
キーワード
主題Scheme Other
主題 グラフ畳み込みネットワーク
キーワード
主題Scheme Other
主題 TUBSTAP
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
北海道大学大学院情報科学院
著者所属
北海道大学 数理・データサイエンス教育研究センター
著者所属
北海道大学大学院情報科学研究院
著者所属(英)
en
Hokkaido University
著者所属(英)
en
Hokkaido University
著者所属(英)
en
Hokkaido University
著者名 髙橋, 光

× 髙橋, 光

髙橋, 光

Search repository
野口, 渉

× 野口, 渉

野口, 渉

Search repository
山本, 雅人

× 山本, 雅人

山本, 雅人

Search repository
著者名(英) Hikaru, Takahashi

× Hikaru, Takahashi

en Hikaru, Takahashi

Search repository
Wataru, Noguchi

× Wataru, Noguchi

en Wataru, Noguchi

Search repository
Masahito, Yamamoto

× Masahito, Yamamoto

en Masahito, Yamamoto

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 ターン制戦略ゲームは人気のゲームジャンルであるが,未だ人間よりも強い AI は実現されていない.これは合法手の多さや地形の要素など,幾つかの扱いにくい性質があるためである.本稿ではターン制戦略ゲームの研究用プラットフォームである TUBSTAP を題材として,地形の要素を考慮できるグラフ表現を提案し,地形を含むマップで盤面評価を行う Graph Convolutional Networks(GCN) の学習を行った.さらに画像表現とグラフ表現を併用した統合モデルを複数提案し学習を行った.その結果,提案したグラフ表現を用いた GCN は,高精度な盤面評価が可能であることを確認した.提案した統合モデルはいずれも過学習の傾向があり GCN の性能に劣る結果となったが,複数の統合方法で過学習の大きさの差異を示すことができた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 While turn-based strategy (TBS) games are a popular game genre, AI that is stronger than humans has yet to be realized. This is due to some unwieldy characteristics of TBS games, such as the large number of legal moves and terrain elements. In this paper, using TUBSTAP, a research platform for TBS games, we propose a graph representation that can account for terrain elements and train Graph Convolutional Networks (GCNs) to evaluate the board on a map including terrain. In addition, we propose several integration models that combine image and graph representations and train them. As a result, we confirmed that the proposed GCNs with graph representations are capable of highly accurate board evaluation. Although all the proposed integration models showed a tendency to overfit and were inferior to the performance of GCN, we show differences in the magnitude of overfitting among the different integration methods.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2023論文集

巻 2023, p. 125-130, 発行日 2023-11-10
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 11:34:20.304571
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3