ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2023

将棋における平均悪手を用いた特徴と棋力の分析

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229350
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229350
4bf9c532-5ee4-4193-9bff-7a35b25c9d88
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2023017.pdf IPSJ-GPWS2023017.pdf (437.8 kB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2023-11-10
タイトル
タイトル 将棋における平均悪手を用いた特徴と棋力の分析
タイトル
言語 en
タイトル Feature and Strength Analysis Using Mean value loss in Shogi
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 将棋 AI
キーワード
主題Scheme Other
主題 評価値
キーワード
主題Scheme Other
主題 平均悪手
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
高知工科大学大学院工学研究科
著者所属
高知工科大学情報学群
著者所属(英)
en
Kochi University of Technology
著者所属(英)
en
Kochi University of Technology
著者名 藤田, 和音

× 藤田, 和音

藤田, 和音

Search repository
竹内, 聖悟

× 竹内, 聖悟

竹内, 聖悟

Search repository
著者名(英) Fujita, Kazuto

× Fujita, Kazuto

en Fujita, Kazuto

Search repository
Takeuchi, Shogo

× Takeuchi, Shogo

en Takeuchi, Shogo

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 将棋 AI の研究発展により,人間を超える実力を持った AI が珍しくなくなっている.一方,将棋 AI による評価値は,ディープニューラルネットワークに加えて探索など複雑な計算によって得られるため,どの特徴が影響しているかなど中身を理解するのは難しい.着手頻度を用いた将棋プレイヤのプレイスタイルを分析する研究が存在するが,着手頻度と強さの関係は明確ではない.そこで,レーティング推定などに用いられる平均悪手を用いての分析を提案する.結果として,アマチュアプレイヤの棋譜に対する分析によって,着手頻度では説明できない強さにつながる要素を平均悪手によって説明することができた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In the field of Shogi AI research, it is increasingly common for AI player to outperform human players in terms of playing strength. However, gaining insights into the specific factors influencing move evaluation and player strength remains a challenge, primarily because the evaluation values generated by Shogi AI lack transparency and are often challenging to interpret. While some studies have utilized move frequency in a player’s game record to analyze playing style, the relationship between move frequency and playing strength is not clear. To address this issue, we propose the utilization of the mean value loss, a metric employed in rating estimation, for the analysis of game records. As a result of analyzing amateur Shogi records, we were able to find features that cannot be explained by move frequency, but can be explained by mean value loss.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2023論文集

巻 2023, p. 88-93, 発行日 2023-11-10
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 11:34:25.588679
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3