WEKO3
アイテム
石と地の不確かさにもとづく碁風推定の試み
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229344
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/229344611de755-5766-4f82-a274-901f860bfc2d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | Symposium(1) | |||||||
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公開日 | 2023-11-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 石と地の不確かさにもとづく碁風推定の試み | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | An attempt at estimating playing style of the game Go based on the unsettledness of stones and territories | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 囲碁 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 棋風推定 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | ownership | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
資源タイプ | conference paper | |||||||
著者所属 | ||||||||
亜細亜大学経営学部データサイエンス学科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Department of Data Science, Faculty of Business Administration, Asia University | ||||||||
著者名 |
平岡, 和幸
× 平岡, 和幸
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著者名(英) |
Kazuyuki, Hiraoka
× Kazuyuki, Hiraoka
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 代表的な囲碁 AI である KataGo を用いて、囲碁の棋譜から対局者の棋風を推定する。成果は次の二点である。(1) KataGo の ownership 出力にもとづく「石と地の不確かさ」の数値化を考案した。(2) ownership のヒストグラムに主成分分析を適用すると、第一・第二主成分がそれぞれおおむね上記の「石・地の不確かさ」に対応した。前者は先行研究と異なる有望な特徴量を見出した点が、後者はこの二軸で棋風をとらえることにデータからの根拠を与えた点が、興味深いと考える。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Using the representative Go AI, KataGo, we estimate the playing styles of players based on Go game records. Our main findings are: (1) We developed measures for the “unsettledness of stones and territories” using KataGo’s ownership output. (2) Applying principal component analysis to the ownership histogram reveals that the first and second principal components roughly correspond to the above-mentioned “unsettledness of stones and territories”. The former offers promising features not seen in previous research, while the latter provides a foundation for capturing the playing style in these two axes. | |||||||
書誌情報 |
ゲームプログラミングワークショップ2023論文集 巻 2023, p. 59-65, 発行日 2023-11-10 |
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出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |