WEKO3
アイテム
新ルール追加による5五将棋におけるゲームバランスの調整
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/226811
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/22681193103c01-6dd0-4f47-b01f-e8e4ce9df947
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]()
2025年7月1日からダウンロード可能です。
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Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
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非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, GI:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||||
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公開日 | 2023-07-01 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 新ルール追加による5五将棋におけるゲームバランスの調整 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Adjustment of Game Balance in Minishogi by Adding New Rules | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 将棋・チェス | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
著者所属 | ||||||||||
電気通信大学 | ||||||||||
著者所属 | ||||||||||
電気通信大学 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
The University of Electro-Communications | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
The University of Electro-Communications | ||||||||||
著者名 |
水田, 和志
× 水田, 和志
× 伊藤, 毅志
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著者名(英) |
Kazushi, Mizuta
× Kazushi, Mizuta
× Takeshi, Ito
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論文抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究では,AI の進化により先手後手の勝率のバランスが崩れたゲームに対して,ルール変更によってそのバランスを調整することを目的とする.具体的には,5 五将棋を題材にしていくつかの新ルールを加えて,自己対局による先手後手の勝率を調べて,バランスを保つルールの手法について検討した.結果として,玉が捕まりづらくなるルールと序盤のバリエーションを増やすルールを加えることで先手後手の勝率が拮抗することが示唆された. | |||||||||
論文抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The objective of this research is to adjust the balance of the winning rate of the first and second moves by changing the rules of games in which the balance of the winning rate of the first and second moves has become unbalanced due to the evolution of game AI. Specifically, we examined the win rate of the first- and second-moved players in a self-game by adding some new rules to the subject game of Minishogi, and studied the method of rules to maintain the balance. The results suggest that adding rules that make it harder for the king to be caught and rules that increase variation in the opening game will make the win rate of the first- and second-moved players more competitive. | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11362144 | |||||||||
書誌情報 |
研究報告ゲーム情報学(GI) 巻 2023-GI-50, 号 4, p. 1-5, 発行日 2023-07-01 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2188-8736 | |||||||||
Notice | ||||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | 情報処理学会 |