ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(トランザクション)
  2. プログラミング(PRO)
  3. Vol.16
  4. No.2

光るキーボードを用いた写経型プログラミング学習の支援

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/226784
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/226784
ed3e65e9-77bb-4173-a5e9-45526b005a13
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-TPRO1602003.pdf IPSJ-TPRO1602003.pdf (18.0 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Trans(1)
公開日 2023-06-29
タイトル
タイトル 光るキーボードを用いた写経型プログラミング学習の支援
タイトル
言語 en
タイトル Supporting Shakyo-Style Programming with a Lighted Keyboard
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [通常論文] 光るキーボード,プログラミング学習,写経型学習
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者所属
芝浦工業大学
著者所属
芝浦工業大学
著者所属(英)
en
Shibaura Institute of Technology
著者所属(英)
en
Shibaura Institute of Technology
著者名 平澤, 巧望

× 平澤, 巧望

平澤, 巧望

Search repository
篠埜, 功

× 篠埜, 功

篠埜, 功

Search repository
著者名(英) Takumi, Hirasawa

× Takumi, Hirasawa

en Takumi, Hirasawa

Search repository
Isao, Sasano

× Isao, Sasano

en Isao, Sasano

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年では,高等学校でのプログラミング必修化などの影響でプログラミングを学び始める人が多く,初学者に向けたプログラミング学習支援の重要性が高まっている.初学者が行う学習法として,サンプルコードを書き写すことによりプログラミングを学ぶ写経型学習があげられる.写経型学習を行うことでプログラミング能力が向上する傾向が見られるが,プログラミング能力が有意に向上することはこれまで示されていない.プログラミング初学者である高校生の多くはキーの位置を覚えていないことから,写経型学習においてサンプルコードを打ち込むというところでつまずいていることが考えられる.そこで本研究では,プログラミング初学者を対象に,写経型学習の効果を上げることを目的とし,次に押すべきキーを光らせながら写経を行う学習法を提案する.提案手法に基づいて写経型学習支援ツールを開発し,15名の高校1年生を対象として,次に押すべきキーを光らせるグループと光らせないグループに分けてプログラムの意味を記したコメントを読める状況下での写経型学習および学習前後に試験を行う実験を実施した.実験の結果,学習前後でのプログラミング能力の得点の上昇幅について,次に押すべきキーを光らせないグループよりも光らせるグループの方が有意に平均値が高く,次に押すべきキーを光らせることによってプログラミング能力を向上させる効果が上がった.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Recently programming learning support plays an important role in improving programming skills as more people start programming. One common way for learning programming is Shakyo-style learning, where they copy sample code, execute the code, and see the results. Shakyo-style learning tends to improve the programming skills, but no significant improvement in programming ability has ever been shown by Shakyo-style learning. One problem in Shakyo-style learning is that beginners typically do not remember the keyboard layout and stumble when they type the sample code. In this study, we propose an approach to Shakyo for beginners to improve the effectiveness of Shakyo-style learning with lighting up the key to press next. We implemented a learning support tool and performed experiments with 15 first-year high school students, dividing them into two groups: one with the keys lighted up and the other without. As a result, the average of score increases in programming skill was significantly higher for the group with lighting up the key to press next than the other group.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11464814
書誌情報 情報処理学会論文誌プログラミング(PRO)

巻 16, 号 2, p. 1-27, 発行日 2023-06-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7802
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 12:24:00.901775
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

平澤, 巧望, 篠埜, 功, 2023: 情報処理学会, 1–27 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3