Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2023-06-29 |
タイトル |
|
|
タイトル |
光るキーボードを用いた写経型プログラミング学習の支援 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Supporting Shakyo-Style Programming with a Lighted Keyboard |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[通常論文] 光るキーボード,プログラミング学習,写経型学習 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属 |
|
|
|
芝浦工業大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Shibaura Institute of Technology |
著者名 |
平澤, 巧望
篠埜, 功
|
著者名(英) |
Takumi, Hirasawa
Isao, Sasano
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
近年では,高等学校でのプログラミング必修化などの影響でプログラミングを学び始める人が多く,初学者に向けたプログラミング学習支援の重要性が高まっている.初学者が行う学習法として,サンプルコードを書き写すことによりプログラミングを学ぶ写経型学習があげられる.写経型学習を行うことでプログラミング能力が向上する傾向が見られるが,プログラミング能力が有意に向上することはこれまで示されていない.プログラミング初学者である高校生の多くはキーの位置を覚えていないことから,写経型学習においてサンプルコードを打ち込むというところでつまずいていることが考えられる.そこで本研究では,プログラミング初学者を対象に,写経型学習の効果を上げることを目的とし,次に押すべきキーを光らせながら写経を行う学習法を提案する.提案手法に基づいて写経型学習支援ツールを開発し,15名の高校1年生を対象として,次に押すべきキーを光らせるグループと光らせないグループに分けてプログラムの意味を記したコメントを読める状況下での写経型学習および学習前後に試験を行う実験を実施した.実験の結果,学習前後でのプログラミング能力の得点の上昇幅について,次に押すべきキーを光らせないグループよりも光らせるグループの方が有意に平均値が高く,次に押すべきキーを光らせることによってプログラミング能力を向上させる効果が上がった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Recently programming learning support plays an important role in improving programming skills as more people start programming. One common way for learning programming is Shakyo-style learning, where they copy sample code, execute the code, and see the results. Shakyo-style learning tends to improve the programming skills, but no significant improvement in programming ability has ever been shown by Shakyo-style learning. One problem in Shakyo-style learning is that beginners typically do not remember the keyboard layout and stumble when they type the sample code. In this study, we propose an approach to Shakyo for beginners to improve the effectiveness of Shakyo-style learning with lighting up the key to press next. We implemented a learning support tool and performed experiments with 15 first-year high school students, dividing them into two groups: one with the keys lighted up and the other without. As a result, the average of score increases in programming skill was significantly higher for the group with lighting up the key to press next than the other group. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11464814 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌プログラミング(PRO)
巻 16,
号 2,
p. 1-27,
発行日 2023-06-29
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7802 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |