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  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.64
  3. No.4

C2Cマーケットにおけるコロナ禍でのユーザ行動傾向分析

https://doi.org/10.20729/00225499
https://doi.org/10.20729/00225499
edca87c8-7d8e-48c4-8681-12ca9e38ad38
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6404015.pdf IPSJ-JNL6404015.pdf (2.2 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2023-04-15
タイトル
タイトル C2Cマーケットにおけるコロナ禍でのユーザ行動傾向分析
タイトル
言語 en
タイトル Analysis of User Behavior in a C2C Market during COVID-19 Pandemic
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [一般論文] COVID-19,C2C,販売者分析,リテンション・マーケティング,買い占め
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00225499
ID登録タイプ JaLC
著者所属
東京大学工学系研究科
著者所属
GMOペパボ株式会社ペパボ研究所
著者所属
GMOペパボ株式会社ペパボ研究所
著者所属
東京大学工学系研究科
著者所属(英)
en
School of Engineering, The University of Tokyo
著者所属(英)
en
Pepabo R&D Institute, GMO Pepabo, Inc.
著者所属(英)
en
Pepabo R&D Institute, GMO Pepabo, Inc.
著者所属(英)
en
School of Engineering, The University of Tokyo
著者名 二之宮, 大聖

× 二之宮, 大聖

二之宮, 大聖

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財津, 大夏

× 財津, 大夏

財津, 大夏

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三宅, 悠介

× 三宅, 悠介

三宅, 悠介

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鳥海, 不二夫

× 鳥海, 不二夫

鳥海, 不二夫

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著者名(英) Taisei, Ninomiya

× Taisei, Ninomiya

en Taisei, Ninomiya

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Hiroka, Zaitsu

× Hiroka, Zaitsu

en Hiroka, Zaitsu

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Yusuke, Miyake

× Yusuke, Miyake

en Yusuke, Miyake

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Fujio, Toriumi

× Fujio, Toriumi

en Fujio, Toriumi

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 近年注目を集めているeコマース市場は,COVID-19の流行から急激な成長を遂げている.その中でも個人間取引であるC2C市場の成長は目覚ましい.一方,コロナ禍でのC2Cマーケットの性質を分析した研究は少なく,特に出品者の行動傾向についての理解は進んでいない.本研究では,C2Cマーケットの取引データを用いて,コロナ禍で参入したユーザの行動傾向を調べるとともに,どのようなユーザがC2Cマーケットを継続的に利用するようになったのかを明らかにした.結果として,COVID-19の影響で市場に不足したマスクの取引を目的に多数のユーザが登録した一方で,社会問題となった買い占めはC2Cマーケット上では起こらなかったことが示唆された.また,マスク取引ユーザのうち出品者のみ定着傾向が高いことが明らかとなり,マスク販売が成功体験として定着への機能を果たしていることが示唆された.これらの結果は,たとえ一時的なブームであっても出品者に販売成功の機会を与えるような,流行をとらえた施策設計の有効性を裏付けるものである.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The e-commerce market, which has attracted much attention in recent years, has been growing rapidly since the COVID-19 pandemic. Among these, the growth of the market for consumer-to-consumer (C2C) transactions has been remarkable. However, few studies have analyzed the C2C market during the COVID-19 pandemic, and in particular, the behavioral tendencies of the sellers are not well understood. In this study, we used C2C market transaction data to analyze the behavior of users who joined the C2C platform during the COVID-19 pandemic and identified the users who continued to use it. We found that while a large number of users registered for the service to trade face masks that were in short supply in the market due to heavy demand, there was no tendency to buy up, which had been a social problem. In addition, among the users who traded masks, only the sellers continued to use the service at a high rate, suggesting that selling masks functioned as a successful experience for retention. This shows that giving sellers the experience of selling by implementing measures that match the trends, even if it is only a temporary boom, is effective to acquire and retain users.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 64, 号 4, p. 919-925, 発行日 2023-04-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
公開者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 12:43:57.469319
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