ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究報告
  2. インターネットと運用技術(IOT)
  3. 2023
  4. 2023-IOT-060

推しすぎ問題

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224974
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/224974
3f806c94-da04-47d5-9bcc-02286808cf3d
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-IOT23060034.pdf IPSJ-IOT23060034.pdf (1.2 MB)
Copyright (c) 2023 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
IOT:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type SIG Technical Reports(1)
公開日 2023-03-08
タイトル
タイトル 推しすぎ問題
タイトル
言語 en
タイトル The Ethical Problems of Overzealous Fandom
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 IOT・SITEセッション
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
著者所属
山口県立大学国際文化学部
著者所属
山口県立大学国際文化学部
著者所属(英)
en
Department of Intercultural Studies, Yamaguchi Prefectural University
著者所属(英)
en
Department of Intercultural Studies, Yamaguchi Prefectural University
著者名 岩尾, 真綾

× 岩尾, 真綾

岩尾, 真綾

Search repository
吉永, 敦征

× 吉永, 敦征

吉永, 敦征

Search repository
著者名(英) Maaya, Iwao

× Maaya, Iwao

en Maaya, Iwao

Search repository
Nobuyuki, Yoshinaga

× Nobuyuki, Yoshinaga

en Nobuyuki, Yoshinaga

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文の目的は「推し」という言葉が行為の正当化の理由として用いられ,「推し」自身に対する行き過ぎた行動をも正当化されている事実を指摘し,妥当な推しの規準について明らかにすることである.第一に推すという行為が満たしてくれるものについて説明し,第二に推し方の多様性やそれに伴うコミュニケーションについて考察し,第三に健全な推しの規準について触れる.推し活を行なうことは「生きる活力」「コミュニティの居場所」を与えてくれる.その理由は推しが「自己愛」「承認欲求/自己のアイデンティティ」「賭博による快感」を満たしてくれるからである.また,推し方が多様化するに伴い,推しからの情報をさまざまな経路で受け取れるようになっている.この状況は推しに対する親密度を高める要因となり,推しへの距離感を間違えやすい状況を生じさせ,推しの疲弊の要因になっている可能性を指摘する.距離感を違えたファンからの過度な期待を「推しつけ問題」と称し,問題の回避のために,他者危害原則から健全な推し活の規準を述べ, 具体的な「推しつけ問題」の分析を通じて基準の妥当性を示す.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 It is common to be a fan of someone and most fan activities may be justified. However, some fans actions can not be justified when they cause harm. The purpose of this paper is to clarify the criterion by which the actions of fans can be classified as acceptable. First, it explains how people can feel satisfaction from engaging in fan actions. Second, it points out that fan activities are changing with the advancement of technology. Third, it clarifies the criterion by which fan actions can be classified as acceptable. The reasons why fandom provides people with a sense of community is that they can fulfill their desire for “self-love”, “recognition” and “the pleasures of gaming”. Through satisfying these desires, people can feel “vitality to live” and “their place in a community”. With the diversification of fan activities, people can obtain more infomation of the person who is the subject of their fan activities. In this situation, people will develop more intimacy and an increasing level of commitment to the person. Such fan actions often deviate from what is normal. As a result, the target of the fandom will gradually become exhausted. In this paper, this phenomenon is defined as the “OSHITUKE Problem” and to avoid this problem it argues that “The Harm Principle” is a useful criterion to verify what kind of fan actions are acceptable.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12326962
書誌情報 研究報告インターネットと運用技術(IOT)

巻 2023-IOT-60, 号 34, p. 1-8, 発行日 2023-03-08
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2188-8787
Notice
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc.
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 12:58:11.606891
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3