| Item type |
Trans(1) |
| 公開日 |
2023-02-22 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
コンピュータ演習をともなうレポートに基づく単位認定の有効性検証 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Validation of Credit Recognition based on Reports with Computer Practice |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[実践論文] レポート不正,相関分析,有効性,単位認定,大学教育 |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
| 著者所属 |
|
|
|
室蘭工業大学/現在,滋賀県立大学 |
| 著者所属 |
|
|
|
室蘭工業大学/現在,龍谷大学 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Muroran Institute of Technology / Presently with The University of Shiga Prefecture |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Muroran Institute of Technology / Presently with Ryukoku University |
| 著者名 |
服部, 峻
高原, まどか
|
| 著者名(英) |
Shun, Hattori
Madoka, Takahara
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
大学などでの単位認定は,厳正な監視下でのペーパー試験の採点結果に基づく一方で,厳正な監視下ではない家庭などで作成されたレポートの採点結果に基づいても行われている.厳正な監視下でのペーパー試験でも「カンニング」といった不正行為が行われえ,加えて,ウェアラブル端末の小型化などICT技術の発展にともない,その有効性の保証に懸念がある.ましてや,厳正な監視下で作成されないレポートでは「盗用・剽窃」「代理作成(代行)」「実験データ改竄」「調査捏造」など,より多くの不正行為が行われる危険性をはらんでおり,その有効性に疑義があると考える.これらの問題に対して,防止システムなどの研究開発がさかんに進められているが,本論文では,特に,コンピュータ演習をともなって作成されたレポートについて,その採点結果と,その後に実施されたペーパー試験の採点結果との相関分析を行うことによって,レポートに基づく単位認定の有効性を検証する.その結果として,厳正な監視下で作成されないレポートの採点結果は,厳正な監視下でのペーパー試験の採点結果と弱い相関しか示さないことが分かった. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Academic credit recognition for students is not only based on their grades on strictly fair examinations under surveillance, but also based on their grades of reports created under no surveillance such as at their home. Because cheating, such as “cribbing,” might be done even if in strictly fair examinations under surveillance, academic credit recognition for students based on their grades of examinations has more concerns about its validity, with more advanced developments in ICT such as downsizing wearable devices. Still more, because more cheating, such as “plagiarism,” “proxy creation,” “falsification,” and “fabrication,” can be done in report creation under no surveillance, academic credit recognition for students based on their grades of reports has our mistrust about its validity. To solve these problems, many researches and developments such as prevention systems are going on. This paper checks whether or not academic credit recognition for students based on their grades of reports is truly valid, by correlation analysis between their grades of reports, especially created with computer practice, and their grades of examinations after report creation. As a result, this paper has found that their grades of reports created under no surveillance have only weak correlation with their grades of strictly fair examinations under surveillance. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12697953 |
| 書誌情報 |
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
巻 9,
号 1,
p. 33-49,
発行日 2023-02-22
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2188-4234 |
| 出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |