ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 論文誌(ジャーナル)
  2. Vol.64
  3. No.2

表情に基づく動画再生速度の自動調節による外国語学習支援システムの実装と理解度に与える影響の評価

https://doi.org/10.20729/00224250
https://doi.org/10.20729/00224250
2a89abcd-a4fc-4887-b9e2-0ce1363c6f82
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-JNL6402010.pdf IPSJ-JNL6402010.pdf (7.1 MB)
Copyright (c) 2023 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Journal(1)
公開日 2023-02-15
タイトル
タイトル 表情に基づく動画再生速度の自動調節による外国語学習支援システムの実装と理解度に与える影響の評価
タイトル
言語 en
タイトル Implementation of Language Learning Assistance System by Video Playback Speed Adjustment Based on Facial Expressions and Evaluation of Its Effect on Learners' Comprehension
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 [特集:インタラクションの理解および基盤・応用技術] コンピュータを使った語学学習,多視聴,表情認識
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20729/00224250
ID登録タイプ JaLC
著者所属
筑波大学/現在,東京大学
著者所属
筑波大学
著者所属
筑波大学
著者所属(英)
en
University of Tsukuba / Presently with The University of Tokyo
著者所属(英)
en
University of Tsukuba
著者所属(英)
en
University of Tsukuba
著者名 西田, 直人

× 西田, 直人

西田, 直人

Search repository
横山, 海青

× 横山, 海青

横山, 海青

Search repository
志築, 文太郎

× 志築, 文太郎

志築, 文太郎

Search repository
著者名(英) Naoto, Nishida

× Naoto, Nishida

en Naoto, Nishida

Search repository
Kaisei, Yokoyama

× Kaisei, Yokoyama

en Kaisei, Yokoyama

Search repository
Buntarou, Shizuki

× Buntarou, Shizuki

en Buntarou, Shizuki

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 リスニングやシャドーイングなどの外国語を学習する方法があるなかで,多視聴という方法がある.多視聴とは,多くの動画を見ることにより外国語を学ぶ方法である.しかし,多くの外国語学習者は母語話者と同じように外国語を聞き取る,または読み取ることが難しく,動画の標準再生速度についていけない場面に直面する.そこで我々は,外国語学習者の理解度に応じて動画の再生速度を自動調節することにより,動画の視聴を支援するシステムを開発した.我々のシステムは,外国語学習者がコメディドラマ内の笑いどころにおいて笑っていると動画の内容を理解している,また,逆に笑っていないと動画の内容を理解していないと判断する.実験結果より,本システムは英語初学者から中級者の層(実験環境においてはTOEIC Listening&Readingスコア550以上700未満の層)に対し,動画内容の理解を促進させる働きがあることが判明した.本システムを用いることにより,母語話者向けの動画を多視聴の教材とする際に,外国語学習者のリスニング能力を超えた教材も扱うことができるため,教材選定の選択肢を広げることができる.本論文において我々は,予備実験の詳細について述べるとともに,本実験の実験人数を追加し,統計的に有意な再解析を行った結果を述べる.再解析の結果,先行研究と同様に,本システムは初学者から中級者に対し有効であることを示した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Among the various methods used for learning a second language (L2), such as listening and shadowing, Extensive Viewing involves watching plenty of videos. However, it is difficult for many L2 learners to smoothly and effortlessly comprehend the video content created for native speakers at the original speed of the video. Therefore, we developed a language learning assistance system that automatically adjusts the playback speed according to the learner's comprehension. If the learners laugh at the punchlines of comedy dramas, then our system determines that the learners have understood the content, and vice versa. Experimental results show that our system can aid learners with a relatively low L2 ability (from 550 to 695 in terms of the TOEIC Listening&Reading Score) in effectively understanding the video content. Therefore, our system can widen the learners' possible options with regard to the native speakers' videos as Extensive Viewing material. In this paper, we discuss our preliminary study in detail and the re-analysis of the main experiment in that we included additional participants for statistical significance. The results show that our system is desirable for participants with a relatively low English proficiency, thereby supporting the results of our prior experiment.
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00116647
書誌情報 情報処理学会論文誌

巻 64, 号 2, p. 377-387, 発行日 2023-02-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1882-7764
公開者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 13:07:23.914465
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3