| Item type |
Journal(1) |
| 公開日 |
2023-01-15 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
平地のVR車椅子シミュレーションにおける移動距離の影響 |
| タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Effect of Travel Distance in VR Wheelchair Simulation on Flat Surfaces |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[特集:ニューノーマル時代を支えるコラボレーション技術とネットワークサービス] 電動車椅子,シミュレータ,Virtual reality |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20729/00223413 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 著者所属 |
|
|
|
日本大学大学院総合基礎科学研究科 |
| 著者所属 |
|
|
|
日本大学大学院総合基礎科学研究科 |
| 著者所属 |
|
|
|
日本大学文理学部 |
| 著者所属 |
|
|
|
日本大学文理学部 |
| 著者所属 |
|
|
|
日本大学文理学部 |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of integrated Basic Sciences, Nihon University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of integrated Basic Sciences, Nihon University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
College of humanities and Sciences, Nihon University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
College of humanities and Sciences, Nihon University |
| 著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
College of humanities and Sciences, Nihon University |
| 著者名 |
大河原, 巧
本岡, 宏將
板床, 海斗
杉本, 隆星
宮田, 章裕
|
| 著者名(英) |
Takumi, Okawara
Kousuke, Motooka
Kaito, Itadoko
Ryusei, Sugimoto
Akihiro, Miyata
|
| 論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
現実空間中の移動をともなうVRシミュレーションに関して,ユーザに気づかれないように現実空間中の移動距離を圧縮する研究が行われている.しかし,これらの研究の大半は歩行シーンを想定しており,車椅子を対象としたものはほとんどない.そこで,本研究では,ユーザが現実空間の走行距離とVR空間の走行距離を同等に感じる条件がどのように変化するか検証する.検証は,VR空間上の車椅子の走行距離が短距離と長距離の両方の場合について,現実空間の電動車椅子の走行距離・速度を様々に変化させることで行う.検証の結果,実験参加者は,(1) VR空間上の走行距離が短距離・長距離の場合の両方で,現実空間の走行距離の変化より速度変化の方に気づきやすい傾向にあることと,(2) VR空間上の走行距離が長距離の場合の方が短距離の場合よりも,現実空間の走行距離が長いと感じる傾向にあることを確認した.これらから,VR車椅子シミュレータで現実空間の走行距離を圧縮する際は,現実空間の電動車椅子の速度変化をユーザに気づかせないことと,シミュレーション距離を長くすることが重要であると結論付けられる. |
| 論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
For VR simulations that involve movement in real space, many studies tried to reduce the distance traveled in real space without being noticed by the user. However, most of these studies assumed walking scenes, and few were aimed at wheelchairs. In this study, we investigate how the conditions under which users perceive the distance traveled in real space and the distance traveled in VR space to be equivalent change. The experiment is conducted by varying the travel distance and speed of the electric wheelchair in the real space for both the short-distance and long-distance cases of the wheelchair in VR space. The experimental results showed that participants tended to (1) notice changes in the speed more easily than changes in the distance traveled in real space for both short and long distances traveled in VR space, and (2) perceive the distance traveled in real space as being longer for longer distances traveled in VR space. From these results, we conclude that when compressing the travel distance in real space with a VR wheelchair simulator, it is important to make the user unaware of the change in speed of the electric wheelchair in real space, and to make the simulated travel distance longer. |
| 書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00116647 |
| 書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 64,
号 1,
p. 104-111,
発行日 2023-01-15
|
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1882-7764 |
| 公開者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |