ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. コンピュータセキュリティシンポジウム
  4. 2022

REN-A.I.: エピソード記憶を活用したAIセキュリティ教育ゲーム

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/223132
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/223132
0dbea3d5-9adf-454c-87b0-6eab0fc8a46c
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CSS2022077.pdf IPSJ-CSS2022077.pdf (1.3 MB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2022-10-17
タイトル
タイトル REN-A.I.: エピソード記憶を活用したAIセキュリティ教育ゲーム
タイトル
言語 en
タイトル REN-A.I.: A Video Game for AI Security Education Leveraging Episodic Memory
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 セキュリティ教育,教育ゲーム,エピソード記憶,アンケート調査,AIセキュリティ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
大阪大学
著者所属
大阪大学
著者所属
大阪大学
著者所属
大阪大学
著者所属
大阪大学
著者所属
大阪大学
著者所属
大阪大学
著者所属
大阪大学
著者所属(英)
en
Osaka University
著者所属(英)
en
Osaka University
著者所属(英)
en
Osaka University
著者所属(英)
en
Osaka University
著者所属(英)
en
Osaka University
著者所属(英)
en
Osaka University
著者所属(英)
en
Osaka University
著者所属(英)
en
Osaka University
著者名 新井, 美音

× 新井, 美音

新井, 美音

Search repository
加道, ちひろ

× 加道, ちひろ

加道, ちひろ

Search repository
清水, 嶺

× 清水, 嶺

清水, 嶺

Search repository
辰巳, 将崇

× 辰巳, 将崇

辰巳, 将崇

Search repository
手島, 宏貴

× 手島, 宏貴

手島, 宏貴

Search repository
山田, 裕彌

× 山田, 裕彌

山田, 裕彌

Search repository
山下, 恭祐

× 山下, 恭祐

山下, 恭祐

Search repository
矢内, 直人

× 矢内, 直人

矢内, 直人

Search repository
著者名(英) Mine, Arai

× Mine, Arai

en Mine, Arai

Search repository
Chihiro, Kado

× Chihiro, Kado

en Chihiro, Kado

Search repository
Rei, Shimizu

× Rei, Shimizu

en Rei, Shimizu

Search repository
Masataka, Tatsumi

× Masataka, Tatsumi

en Masataka, Tatsumi

Search repository
Koki, Tejima

× Koki, Tejima

en Koki, Tejima

Search repository
Yuya, Yamada

× Yuya, Yamada

en Yuya, Yamada

Search repository
Kyosuke, Yamashita

× Kyosuke, Yamashita

en Kyosuke, Yamashita

Search repository
Naoto, Yanai

× Naoto, Yanai

en Naoto, Yanai

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 AI セキュリティはその重要性が認識されているが,AI セキュリティを初学者向けに学べる教材は著者が知る限り設計されていない.本稿では AI セキュリティの教材として恋愛シミュレーションビデオゲーム「REN-A.I.」を設計する.設計にあたり,AI への攻撃により生じる被害とその対策効果をゲームを通じてユーザに疑似体験させることで,ユーザ自身のエピソード記憶として学習内容を定着させることができると仮説を立てた.とくにゲームのシナリオ及びゲーム内の機能という二つの観点で,エピソード記憶による学習内容の定着に着目した.
ユーザ 48 名に対してアンケート調査を実施したところ,ゲームのシナリオによる学習内容の定着に有意性があることを確認した.一方,ゲーム内の機能についてはユーザ毎に利用する機能のばらつきが大きく,機能別に有意性があるとはいえなかった.このため,ゲーム設計ではシナリオを重視するほうが望ましい.REN-A.I. は既存の SNS サービス Plicy 上に公開している.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 While AI security has been attracting attention, no educational tool has been designed where beginners learn it, to the best of the author's knowledge. In this paper, we design a video game, "REN-A.I.," as an educational tool for AI security. In designing REN-A.I., we have some hypotheses: by simulating damage caused by attacks on AI and the effectiveness of their countermeasures through a video game, a user can retain what he/she learns as his/her episodic memory. In particular, we focus on the retention of learning contents by episodic memory from two perspectives: game scenario and functions in the game. We conducted a questionnaire survey with 48 users and then confirmed that game scenario is significant for the retention of learning content. In contrast, we found no significant difference in the functions in the game due to the large variation of the functions used by each user. Consequently, it is preferable to focus on scenarios in game design. REN-A.I. is publicly available on the existing SNS service, Plicy.
書誌情報 コンピュータセキュリティシンポジウム2022論文集

p. 562-569, 発行日 2022-10-17
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 13:30:15.302185
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3