WEKO3
アイテム
Raspberry Piで英語を学ぶ. あわよくばPythonも
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222516
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222516c9fa2167-189d-4ee7-b75e-968890832d9f
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan
|
|
| オープンアクセス | ||
| Item type | Symposium(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2017-01-06 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | Raspberry Piで英語を学ぶ. あわよくばPythonも | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | Learning English using Raspberry Pi, and Learning Python if Things Go Well | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||
| 資源タイプ | conference paper | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 福山大学 | ||||||||
| 著者名 |
山之上, 卓
× 山之上, 卓
|
|||||||
| 著者名(英) |
Takashi, Yamanoue
× Takashi, Yamanoue
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | 英語の苦手な学生も, 少しでも英語に慣れ親しんでほしいという目的を実現するため, 英語の授業で, アクティブラー ニング・グループ学習の導入, Raspberry Pi の利用, Raspberry Pi の操作と Python プログラミングに関する教科書の利用を試みた. この授業では, 学生は, 毎回与えられた範囲の教科書の英文を見て, その内容を推定し, グループごとに手を動かして Raspberry Pi を操作し, 推定したとおり動くかどうか確認する. 手を動かすと, すぐに結果が返ってくるため, 推定した内容が正しかったかどうかについてすぐに確認することができる. 最近の技術動向に詳しい学生にとっては, Raspberry Pi を操作することや Python のプログラミングを行うこと自体がモチベーションの向上につながる. 情報工学科の学生であるので, プログラミングに関する教科書を利用することは, プログラミングの学習にも結び付き, プログラミングを学習したいと思っている多くの情報工学科の学生にとっては, その教科書を読む意義がある. 翻って, 卒業すること以外に大学に来ることの意義を見出せなくなっている学生にとっても, この英語の授業を受講することが他教科の理解につながるため, 学習意欲を向上させる可能性があると思われる. | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | We have tried several ways to enjoy English even if students disliked English in an English class. The ways were active learning, group learning, using Raspberry Pi-s, using a text book for Raspberry Pi programming with Python. Students read a part of the text book, estimate the contents of the part, operate the Raspberry Pi in each group, confirm that the Raspberry Pi worked as the students have estimated, every time in the class. Students can confirm their estimation was correct or not just after their operation. Students, who are familiar with latest technologies, it can be the motivation that operating the Raspberry Pi and programming the Pi with Python. Reading the text book can be meaningful for most of computer science students who would like to learn programming because using a programming text book can be combined with learning programming. Even for the students, who lost motivation to come to the university except graduating the university, this class can help them for recovering the motivation because taking this class can be help to understand other programming class. | |||||||
| 書誌情報 |
夏のプログラミング・シンポジウム2016「教育・学習」報告集 巻 2016, p. 1-9, 発行日 2017-01-06 |
|||||||
| 出版者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||