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  4. 2022

学習ゲームの会話における協同学習に着目した学習プロセスの事例分析―SECIモデルに基づいて―

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222415
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/222415
20ed3abc-8778-4f37-a43f-348c475883d6
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GNWS2022019.pdf IPSJ-GNWS2022019.pdf (987.2 kB)
Copyright (c) 2022 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2022-11-17
タイトル
タイトル 学習ゲームの会話における協同学習に着目した学習プロセスの事例分析―SECIモデルに基づいて―
タイトル
言語 en
タイトル A Case Analysis of Cooperative Learning Processes in Learning Game Conversations -Based on the SECI Model-
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 SECIモデル,協同内省,ボードゲーム,アクティブラーニング
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
東京電機大学院
著者所属
東京電機大学
著者所属
東京電機大学
著者名 金崎, 虎ノ介

× 金崎, 虎ノ介

金崎, 虎ノ介

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東, 孝文

× 東, 孝文

東, 孝文

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武川, 直樹

× 武川, 直樹

武川, 直樹

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著者名(英) Toranosuke, Kanasaki

× Toranosuke, Kanasaki

en Toranosuke, Kanasaki

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Takafumi, Higashi

× Takafumi, Higashi

en Takafumi, Higashi

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Naoki, Mukawa

× Naoki, Mukawa

en Naoki, Mukawa

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 2012 年より指導要領が更新され「能動的学習(アクティブラーニング)への転換」が必要とされている.それに伴い,アクティブラーニングやそれに属する学習ゲームの学習効果を調査する研究が盛んに行われ,アクティブラーニングは深い理解を獲得する上で学習効果が高いことが明らかになっている.一方で,アクティブラーニングにおけるどのような対話過程がその学習効果に関係しているのかは明らかになっていない.そこで本研究では,協同内省の会話過程に着目し,協同内省シーンにおいて学習者らのどのような会話が協同内省及び学習効果に関係するのかを調査した.調査手法としては,協同内省シーンの例題に学習ゲーム後の感想戦を用いて,ゲームプレイと感想戦を2セット収録し,プレイの勝敗の記述とゲームプレイ+感想戦の様子を録音録画した.その後,SECI モデルを用いて会話を構造化したものとプレイにおける勝敗と合わせて事例分析することで協同内省シーンにおける学習者の会話構造と理解の関係について考察した.結果として SECI モデルのサイクルを回すことで理解が深まり戦略が具体性を持つことが考察できた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The Courses of Study revised in 2012 call for a "shift to active learning. In line with this, a great deal of research has been conducted to investigate the learning effects of active learning and learning games belonging to active learning, and it has been clear that active learning is highly effective in acquiring deep understanding. On the other hand, it is not clear what kind of interaction process in active learning is related to its learning effectiveness. Therefore, in this study, we focused on the conversion process of reflection and investigated what kind of conversation among learners in a reflection situation is related to reflection and learning effectiveness. As examples of cooperative reflection situations, two sets of gameplay and feedback games were recorded, and the depictions of winners and losers in the gameplay and feedback games were recorded. We then analyzed the case studies along with structured conversations and gameplay wins and losses using the SECI model to examine the relationship between learners' conversational structure and comprehension in the cooperative introspection scenes. The results showed that the cycle of the SECI model led to a deeper understanding and more specific strategies.
書誌情報 ワークショップ2022 (GN Workshop 2022) 論文集

巻 2022, p. 120-127, 発行日 2022-11-17
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 13:45:26.067475
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