Item type |
Trans(1) |
公開日 |
2022-08-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
MMAPを用いた空中像と実物体との位置関係および相互作用を明確にする表現手法の開発 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Developments of Methods for Clear Representation of Positional Relationship and Interaction between a Mid-air Image Using MMAP and Real Objects |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
[推薦研究論文] 3DCG,プロジェクション,空中映像,インタラクション,ボリュームレンダリング,影,環境マッピング |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学大学院経営情報科学研究科 |
著者所属 |
|
|
|
愛知工業大学大学院経営情報科学研究科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Business Administration and Computer Science, Aichi Institute of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Graduate School of Business Administration and Computer Science, Aichi Institute of Technology |
著者名 |
高崎, 真由美
水野, 慎士
|
著者名(英) |
Mayumi, Takazaki
Shinji, Mizuno
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
マイクロミラーアレイプレート(MMAP)はCG物体を空中へ表示するために利用され,その空中像とインタラクションを行う様々な手法が開発されている.しかし,MMAPを用いた空中像にはいくつかの問題がある.著者らは,空中CG物体が平面的である点とインタラクション時のオクルージョン矛盾の発生に着目し,MMAPを用いた空中CG物体への立体視適用手法やオクルージョン矛盾解消手法を提案してきた.そして,本研究では立体表示された空中CG物体に対する直接的なインタラクション時において,空中CG物体と手との位置関係をより明瞭に表現するための手法を提案する.提案手法では,オクルージョン矛盾解消手法に投影映像の濃度変化を加える拡張を行い,空中CG物体に透明度の概念を追加した.また,空中CG物体と手との相互の影の生成,空中CG物体に対する実空間の映り込みや照明の反映などを実現した.これらの拡張により,空中CG物体と手との位置関係と相互作用の明確化を実現して,空中CG物体が従来よりその場に存在するような観察が可能となった. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Micro mirror Array Plates (MMAPs) are used to display CG objects in the air, and various methods for interacting with the mid-air image have been developed. However, there are some problems with the mid-air image using MMAPs. The authors have focused on the points that the mid-air CG object is planar and conflict of occlusion would occur during interaction, and have proposed a method for applying stereoscopic vision to mid-air CG object and a method for resolving occlusion contradiction. In this research, we propose a method to express the positional relationship between the mid-air CG object and the hand more clearly at the time of direct interaction with the mid-air CG object. In the proposed method, the former method for resolving conflict of occlusion was extended to change the density of the projection image, and the concept of transparency was added to the mid-air CG object. In addition, we realized mutual shadow generation between the mid-air CG object and the hand, reflection of the real space on the mid-air CG object, and reflection of lighting. These extensions have made it possible to clarify the positional relationship and interaction between the mid-air CG object and the hand, and to observe the mid-air CG object as if it were in place. |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12628054 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌デジタルコンテンツ(DCON)
巻 10,
号 2,
p. 14-25,
発行日 2022-08-10
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2187-8897 |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |