WEKO3
アイテム
プログラミング学習における状況に応じた学習要素の提示方法の検討
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/219039
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/219039b0845e38-4419-4d0e-994e-422e2a43b17c
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
Copyright (c) 2022 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
|
|
| SE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 | ||
| Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2022-07-21 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | プログラミング学習における状況に応じた学習要素の提示方法の検討 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | Exploring Suggestion Methods of Proper Program Elements to Learn for Programming Beginner | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
| 資源タイプ | technical report | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 福知山公立大学情報学部 | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Faculty of Informatics, The University of Fukuchiyama | ||||||||
| 著者名 |
眞鍋, 雄貴
× 眞鍋, 雄貴
|
|||||||
| 著者名(英) |
Yuki, Manabe
× Yuki, Manabe
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | プログラミング初学者がプログラミングを学習する方法は多岐にわたる.一方で,プログラミング学習に対するモチベーションの高さはその学習成果に影響を及ぼす.そこで,本研究ではプログラミング学習をモチベーション高く行うために,学習者本人が作成したいソフトウェアを想定し,ソースコードを書き進め,その過程で学習することが重要であるとする.本稿では,ソースコードを書き進める過程で学習すべき要素(学習要素)を初学者に推薦するための手法について検討を行う.検討により,手法における課題を洗い出し,特にソースコードと学習要素を結びつける部分での課題について予備実験を行い,キーワードの選別が必要であることを示した. | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | There are many ways for novice programmers to learn programming. On the other hand, the level of motivation for learning programming influences the learning outcome. Therefore, in order to motivate students to learn programming, it is important for students to learn through the process of writing source code with the software they want to create in mind. In this paper, we discuss a method for recommending elements that should be learned in the process of writing source code, or learning elements, to novice programmers. Through the study, we identified issues in the method, and conducted preliminary experiments on the issue of connecting source code and learning elements in particular, and showed that it is important to select keywords. | |||||||
| 書誌レコードID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AN10112981 | |||||||
| 書誌情報 |
研究報告ソフトウェア工学(SE) 巻 2022-SE-211, 号 13, p. 1-6, 発行日 2022-07-21 |
|||||||
| ISSN | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 2188-8825 | |||||||
| Notice | ||||||||
| SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
| 出版者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||