Item type |
Journal(1) |
公開日 |
2022-07-15 |
タイトル |
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タイトル |
Pseudo Human Sense in the Loop:聴衆の視覚の疑似フィードバックによるプレゼンテーション支援方法 |
タイトル |
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言語 |
en |
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タイトル |
Pseudo Human Sense in the Loop: Presentation Support Method by Pseudo Feedback of Audience Visual |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
[一般論文(テクニカルノート)] 認知心理学,複合現実,視覚 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
journal article |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20729/00218816 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者所属 |
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公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
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公立はこだて未来大学 |
著者所属 |
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公立はこだて未来大学 |
著者所属(英) |
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en |
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Future University Hakodate |
著者所属(英) |
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en |
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Future University Hakodate |
著者所属(英) |
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en |
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Future University Hakodate |
著者名 |
野口, 紅葉
竹川, 佳成
平田, 圭二
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著者名(英) |
Kureha, Noguchi
Yoshinari, Takegawa
Keiji, Hirata
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論文抄録 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
近年,ウェアラブルコンピューティング技術を活用し,ユーザの状況を考慮した情報提示手法に注目が集まっている.既存の情報提示手法の多くは,ユーザに行動の選択肢を与える情報を提示し,行動を促す.しかし,ユーザが自分自身の行動を適切に制御できない場合がある.ユーザに行動を促すだけでなく,ユーザの行動を強制的に制御することは重要である.このような行動制御手法は,視覚や聴覚などの感覚器を刺激するアクチュエータ(たとえば,ディスプレイやスピーカなど)を使って感覚を刺激し,ふだんの感覚と整合性を保とうとする反応を逆手にとって,行動を制御している.しかし,これらの研究の多くは,実世界に行動制御手法を導入する場合における,刺激の強度の決定方法について未検討である.この問題を解決する手法として,本研究では人の行動制御には他者の存在が影響していることに着目した.他者の感覚を疑似的にユーザ自身にフィードバックすることで,ユーザが自発的にユーザ自身の行動を制御する手法を提案する.本研究では,これをPseudo Human Sense in the Loop(本論文では以降,PHSILと呼ぶ)と定義し,プレゼンテーションを対象に,視覚的にPHSILを適用した認知心理学実験を実施することで,PHSILの有効性について検証する. |
論文抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In recent years, attention has been focused on information presentation methods that take into account the user's situation by utilizing wearable computing technology. Most of the existing information presentation methods present users with information that gives them a choice of actions, and encourage them to take actions. However, users may not be able to control their own actions appropriately. It is important not only to encourage users to act, but also to forcibly control their behavior. Such behavioral control methods use actuators (e.g., displays, speakers etc.) to stimulate senses such as vision and hearing, and then control behavior by reversing the reaction to maintain consistency with the usual senses. However, most of these studies have not yet examined how to determine the intensity of the stimuli when introducing behavioral control methods into the real world. To solve this problem, we focused on the influence of the presence of others on human behavior control. We propose a method in which users spontaneously control their own actions by providing pseudo feedback of others' sensations to the user. We define this method as Pseudo Human Sense in the Loop (referred to as “PHSIL” in this paper), and conduct cognitive psychology experiments on presentations, applying PHSIL to visual stimuli, to verify the effectiveness of PHSIL. |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AN00116647 |
書誌情報 |
情報処理学会論文誌
巻 63,
号 7,
p. 1345-1351,
発行日 2022-07-15
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1882-7764 |